Aktuellt datum och tid: 23 nov 2014, 18:51



Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: byta tändningslås!? Problemet Löst!
InläggPostat: 06 jul 2013, 21:05 
Offline

Blev medlem: 28 sep 2009, 17:53
Inlägg: 104
Ort: Hässelby
Är det knepigt att byta tändlåset på en 63á?
bilen startar inte utan det klickar bara, men alla lampor lyser när jag slår på tändningen.
Kan starta med en mejsel över polerna på starten, så jag antar att det är tänslåset som strular eller!?

mvh jimmy


Senast redigerad av Jimmyg 31 jul 2013, 19:35, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: byta tändningslås!?
InläggPostat: 06 jul 2013, 21:20 
Offline

Blev medlem: 24 jul 2010, 01:31
Inlägg: 659
Eftersom det klickar får du ju signal till starten, mer troligt att det är solenoiden som bråkar.

Det är den runda delen där alla kablar ansluts som sitter på startmotorn.
Går att köpa löst, vill du ha en som tål lite mer värme köp till en 6,2 diesel passar rätt på på en bensinstart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: byta tändningslås!?
InläggPostat: 06 jul 2013, 21:22 
Offline

Blev medlem: 28 sep 2009, 17:53
Inlägg: 104
Ort: Hässelby
mbc skrev:
Eftersom det klickar får du ju signal till starten, mer troligt att det är solenoiden som bråkar.

Det är den runda delen där alla kablar ansluts som sitter på startmotorn.
Går att köpa löst, vill du ha en som tål lite mer värme köp till en 6,2 diesel passar rätt på på en bensinstart.



Starten är helt ny. Monterad idag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: byta tändningslås!?
InläggPostat: 06 jul 2013, 21:40 
Offline

Blev medlem: 24 jul 2010, 01:31
Inlägg: 659
Ok,
Mät om du har 12volt när du vrider på nycklen på den klena kablen nere vid starten den som kommer från t-låset.
Om du inte har 12 volt men du får en signal så kan du sätta ett relä.
Du har väl satt alla kablar rätt?
Finns 2 stift ett som går till fördelaren och ett som går till t-låset.
Men det ska ju inte klicka om du satt dom fel.
Kan ju vara fel på den nya solenoiden även om det är lite långsökt.
Kan ju oxå vara spänningsfall på vägen, startspärrskontakten kan ju fela med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: byta tändningslås!?
InläggPostat: 06 jul 2013, 21:48 
Offline

Blev medlem: 28 sep 2009, 17:53
Inlägg: 104
Ort: Hässelby
Ja allting sitter som det ska. Gick att starta med nyckel någrs gånger om man lirkade lite med nyckeln för att sedan inte gå alls.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: byta tändningslås!?
InläggPostat: 06 jul 2013, 22:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 mar 2011, 23:49
Inlägg: 1820
Ort: HOLM
Jimmyg skrev:
Ja allting sitter som det ska. Gick att starta med nyckel någrs gånger om man lirkade lite med nyckeln för att sedan inte gå alls.


Om du bestämmer dej för att lossa tändningslåset så sitter det ett jävligt litet hål jämte nyckel hålet och du rider till radio läget och sticker in ett gem i hålet som trycker in spärren så du kan fortsätta vrida ytterligare lite åt vänster för att sedan dra låskolven mot dej.

På min pontiac var det tändningslåset som var alldeles skitigt och ärjat inuti så ja fick det fenomenet som du har.

Kompisen så var det kabeln baktill på låset som glappade så vid fel börjar man felsöka vid starten för att jobba sej upp till nyckeln..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: byta tändningslås!?
InläggPostat: 08 jul 2013, 22:36 
Offline

Blev medlem: 28 sep 2009, 17:53
Inlägg: 104
Ort: Hässelby
märkte att det sitter ett förkopplingsmotstånd mellan tändningslåset och tändspolen, kan det vara att det är den som spökar? kan man koppla förbi den utan att det skadar någonting?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: byta tändningslås!?
InläggPostat: 09 jul 2013, 00:01 
Offline

Blev medlem: 05 apr 2013, 19:00
Inlägg: 42
Ort: Varberg
Nej du kan inte ta bort motståndet. Vad det gör är att minska strömmen till tändspolen om jag mins rätt från 12 till 7-9 Volt. Vissa bilar har motstånd i kabeln som går från tändningslåset till spolen. Från solenoiden går det en kabel till tändspolen som ska ha 12 volt men bara när startmotorn går endast då ska spolen ha full spänning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: byta tändningslås!?
InläggPostat: 09 jul 2013, 14:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 2214
Ort: Norrtelje
Jimmyg skrev:
märkte att det sitter ett förkopplingsmotstånd mellan tändningslåset och tändspolen, kan det vara att det är den som spökar? kan man koppla förbi den utan att det skadar någonting?

Motståndet kan vara trasigt!!! Mät om du har någon spänning på tändspolen om du slår på tändningen!!!

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: byta tändningslås!?
InläggPostat: 09 jul 2013, 17:39 
Offline

Blev medlem: 24 jul 2010, 01:31
Inlägg: 659
ChevaPate skrev:
Jimmyg skrev:
märkte att det sitter ett förkopplingsmotstånd mellan tändningslåset och tändspolen, kan det vara att det är den som spökar? kan man koppla förbi den utan att det skadar någonting?

Motståndet kan vara trasigt!!! Mät om du har någon spänning på tändspolen om du slår på tändningen!!!

Den har inget att göra med att inte startmotorn går runt.
Säger du att det funkar när du vickar på t-låset så är det nog det, men jag hade mätt upp innan ett byte.
Eller försökt plocka isär och göra rent och fetta in.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Theme designed by stylerbb.net & programy © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009
Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]