Roedluvan skrev:
Tack för svaren.
Var idag och testade att starta motorn och sedan hålla handen mot kylarpåfyllningshålet. Jag kan dock inte känna att kompen skulle gå ut i kylaren.
Jag kan tyvärr inte heller känna på avgaserna då motorn går så himla fett att det bara luktar bensin.
Men det konstiga är att jag fyllde på med kylarvätska så att det nästan var fullt. Sedan startade jag motorn. Då var kylaren halvfull. Förmodligen fyllde den väll på motorn med saknad kylväska. När jag sedan stått på tomgång i totalt 5minuter för att sedan stänga av motorn så är kylaren överfull.
Det känns ju som att det måste vara så att antingen:
1. Kompen går ut i blocket, varpå kylvätskan inte får plats och kylaren svämmar över.
2. Stopp på mellan kylare och motor så att kylvätskan kommer tillbaka från motorn men inte tillbaka och därför svämmar över.
Därför är min fråga, suger vattenpumpen ut vätska från motorn till kylaren, eller trycker den in vätska i motorn?
Svar: pumpen suger ifrån kylaren å trycker in i motorn när termostaten är öppen!
Har du kollat hur tändstiften ser ut?
Funkar termostaten?