impalas.se
http://www.impalas.se/chevy/phpBB3/

Bromsar som tar FÖR bra. Typ nyper på 60an.
http://www.impalas.se/chevy/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=3865
Sida 1 av 2

Författare:  TCB [ 31 maj 2017, 08:53 ]
Inläggsrubrik:  Bromsar som tar FÖR bra. Typ nyper på 60an.

Bromsarna på impala 60an tar för bra,typ tvärnitar på låga hastigheter. Spelet mellan att smyga till tvärnit verkar vara 0,1 mm. Det är trummor runt om och bromsservo allt original. Allt är nymonterat med backar och cylindrar alla backar sitter rätt. Jag misstänker att det är servon, när jag pluggar vaccumslangen blir den ju tungbromsad men bromsarna tar som dom ska, typ ju hårdare man trycker desto mer tar bromsen. Någon som har en ide eller är det bara att renovera servon och finns det delar att köpa? har letat på nätet men det verkar tunnsått. Fanns en liknande tråd tidigare men jag vet inte hur den slutade.Har för mig att han skulle sätta dit en mindre servo men denna ska ju funka då det är original.

Författare:  ChevaPate [ 31 maj 2017, 17:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bromsar som tar FÖR bra. Typ nyper på 60an.

Tjeena! Har detta inträffat plötsligt eller efter bromsbacksbyte?
Inte monterat fram å bakback fel....... :roll:

Författare:  Bagarn [ 31 maj 2017, 19:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bromsar som tar FÖR bra. Typ nyper på 60an.

Känner igen frågan, har varit uppe här förut.

Författare:  Fippls [ 31 maj 2017, 20:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bromsar som tar FÖR bra. Typ nyper på 60an.

Jag hade ett liknande problem. Mellan huvudbromscylindern och vacuumklockan så ska det sitta en gummihatt, och den hade hamnat fel för mig och då började bromsarna nypa.

Författare:  TCB [ 01 jun 2017, 08:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bromsar som tar FÖR bra. Typ nyper på 60an.

Tidigare ägaren renoverade både klocka och huv.cylinder och bromsar runt om, allt funkade bra, sen stod bilen stilla i ett par månader och då var den så här. Bilen har sen dess stått i ett garage i ca 15 år så när jag tog över den så bytte jag bromsolja och justerade in alla bromsar runt om, så allt är ok, backarna sitter rätt. måste vara servon, men var får man tag i reparations satser till en sådan? verkar vara omöjligt. känns som det skulle vara någon ventil som spökar. sitter det någon sådan inne i själva klockan? Backventilen som sitter i vacumslangen till förgasarfoten är ok. vaccumslangen går från förgasaren till en T-kopploing under klockan mellan huvudcylindern och servon vidare till en vaccumburk som skall förstärka tryck samt innehålla reserv om motorn skulle dö.

Författare:  ChevaPate [ 01 jun 2017, 14:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bromsar som tar FÖR bra. Typ nyper på 60an.

Öhhhh...... En liten grej!
Bromspedalen kan ha två olika infästningshål för olika utväxling,
Dvs. Har man bromsservo eller utan så skall bromspedalen sitta olika, tror mindre utväxling med servo.....!?

Vaccumburken har jag för mig "förstärker" inte vaccumet utan det är en reservoar, eller accumulatortank så det finns vaccum så att det räcker till olika funktioner!

Författare:  adon [ 01 jun 2017, 16:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bromsar som tar FÖR bra. Typ nyper på 60an.

Stången till servon brukar sitta i det nedre hålet på pedalarmen. Annars får man det konstiga fenomenet att bromsarna låser mer och mer, dom vill liksom inte släppa. Låter konstigt, men det hände för mej när jag monterade servo på min bil. Läste på nätet att det var många som hade samma erfarenhet. När man ska montera eftermarknadsservo är det väldigt lätt att bara ta bort huvudcylindern och montera dit servon emellan. Går inte, man måste flytta ner servon och tryckstången. Men då fick jag göra om fästena till servot lite grand för det gick bara att använda två av fästbultarna och det kändes lite tunt tyckte jag. Men är det original grejor och original montage borde det inte vara det felet. Sen tror jag inte att man får tag i renoveringssats till servot så lätt. Det brukar säljas utbytesservon vad jag vet.

Författare:  TCB [ 02 jun 2017, 10:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bromsar som tar FÖR bra. Typ nyper på 60an.

Ok lite uppdatering..
Nu har jag fått reda på att servon är en 8-skruvars Bendix samma som sitter på Cadillac. Ett service kit är inköpt på e-bay för 1300kr (det billigaste det gick att få tag i ) I Sverige kostar det 2400 kr!!!??. Man får då med en omkretspackning och filtremsa att lägga i denna samt gummidamask och 2 st gummipackningar med okänd funktion. Thats it! Inget membran, går ej att få tag i. Väldigt dyrt tyckte jag.
Hur som helst, mellan huvudbromscylinder och servot finns tydligen en justeringsskruv på toppen av själva axeln ,den som går in i huvudcylindern. Är det någon där ute som vet funktionen för denna samt hur mycket den skall justeras,in eller ut. Känns som om den har en avgörande betydelse för känsligheten av bromskänsligheten.

Författare:  MikeM [ 03 jun 2017, 00:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bromsar som tar FÖR bra. Typ nyper på 60an.

Testa skruva in den lite tills du hittar ett läge som känns rätt. Sen åk ut o kör lite (försiktigt) mitt system blev bättre efter att jag varit ute o bromsat några gånger, både hårt och löst. jag provade mig fram, mitt funkar kanon bra nu.

Författare:  TCB [ 20 jun 2017, 14:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bromsar som tar FÖR bra. Typ nyper på 60an.

Ok..nu har jag fått packningssatsen från usa. Så nu undrar jag: är det någon där ute som har renoverat ett Bendix-servo?
Man får nämligen med en filtpackning som det står att man skall indränka i stötdämparolja?!

Kan detta verkligen stämma?
"Saturate felt in delco shock absorber fluid tybe-A

Denna (filtringspackning) läggs sen på en expanderingsring inne i servon...
Det känns inte direkt som att man vill ha en massa olja inne i själva servon.

Om nån är kunnig på amerikansk bruksanvisning så får ni gärna gå in på länken och kolla för att kommentera. Hittade denna länk till verkstadshandbok för cheva 59-60.

http://chevy.oldcarmanualproject.com/sh ... ms0610.htm

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/