impalas.se
http://www.impalas.se/chevy/phpBB3/

Bigblock konvertering Impala -66
http://www.impalas.se/chevy/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=3918
Sida 1 av 2

Författare:  66-impala [ 14 sep 2017, 17:17 ]
Inläggsrubrik:  Bigblock konvertering Impala -66

Hej, har en Impala -66 som jag vill sätta bigblock i, den är originalutrustad med 283, pg och 12 bultad diffad bakaxel. Vad bör jag tänka på? Skivor fram? Annan låda? Framvagn & fjädring? Nån som vet, skriv gärna i tråden.

Varför kan man ju fråga sig, svaret är att jag åkte mycket Impala -66 bigblock som grabb och att jag gillar min bil. Så istället för att köpa en likadan med bigblock så fick jag tanken att byta drivlina. En fördel är också att ett motorbyte kan ske lite under radarn hemma :D , men kommer det hem en bil till kan det lätt bli frågor.

Med vänlig hälsning /Lasse

Författare:  ChevaPate [ 15 sep 2017, 21:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bigblock konvertering Impala -66

Tjeena! Skulle aldrig ifrågasätta varför motorbyte till bigblock ;)
Det där med passera under radarn..... Kvinnor är listiga!!! :roll:
Motorval? 427:a? Eller större....
Med tanke på soppapris så är väl en TH700:a eller TH350/400 med Gear Vendor (dyrt) överväxel kanske ett alternativ... En 700:a-låda skulle jag vilja att den inte är original utan preppad för effekten.
Själv har jag Wilwood skivor på min -65:a med hydrobooster!
Jag har även en AGR styrsnäcka med lite färre varv så styrningen blir mycket stadigare.

Om det inte är gjort redan, byta bussningar i fram/ bakvagn= ett måste för att få en stadig gång på bilen.
Uppdaterad fjädring samt bättre stötdämpare gör bilen mycket trevligare, där kanske valet står mellan traditionell spiralfjäder eller Luft/ hydraulik? Ett par maffiga coilover sitter aldrig fel!
Men det kostar en del stålars å göra allt på en gång :?

Författare:  black66 [ 17 sep 2017, 16:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bigblock konvertering Impala -66

Som Patrik redan sagt : Det beror helt på hur mycket du vill betala kontra vad du vill ha och vad som redan finns
Men : När Chevrolet byggde dem 1966 så var det inte så stor skillnad mellan en smallblock och en bigblock.
Skivbromsar fanns inte alls ( tror det kom som tillval 67 eller 68 ) så det var samma trmbromsar på alla varianter.
325HP 396:a hade PG som standardautomat , TH 400 var tillval
390HP och 425HP 427:a hade TH400 som standard. De manuella lådorna användes till alla motorstorlekar ( med reservation för Saginawlådan som enligt uppgift ska ha svårt för motorer men mer än 350HP )
Framfjädrarna på en bigblock var kraftigare , det skiljer ungefär 50 kilo i vikt mellan SB och BB.

// C

Författare:  wille [ 18 sep 2017, 14:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bigblock konvertering Impala -66

Hej på er!
Du skriver Cheva pate att du bytt styrsnäcka till AGR.
Finns det som passar rakt på?
Min är renoverad med ja försöker hitta alla vägar för o få bilen så bra som möjlig.
GK

Författare:  66-impala [ 18 sep 2017, 19:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bigblock konvertering Impala -66

Tja, bra tips, tackar :) . En 427 eller större vore kanon, men får jag tag i en fin 396/402 (har en på g) blir det också bra. Skivor fram, ja då byter man väl huvudcylinder & servo också och får 2 krets? Bussa om bakvagnen ska jag också göra, i framvagnen är det mesta nytt. Jag har sett att vänster bakhjul ligger närmare ramen än höger, är det något som rättas till när jag byter bussningarna? Fjädrarna fram, mina är visserligen nästan nya, bilhandlarn som importerat Impalan 2015 hade låtit byta fjädrar & stötdämpare runt om, men jag ska iaf kolla upp om dom är kraftiga nog. Styrsnäcka kanske man ska kolla efter också ja...

Att det sitter 12 bult diffad original på min som har 283/pg måste väl bero på att bilen kommer från en snöstat?

En kompis köpte en Caprice -66 (s.k svensksåld) med 396 pg för 14000 skr på Sveavägen i Stockholm, måste ha varit hösten -75, där var det också trummor runt om och snygg instrumentering med mycket mätare. /Lasse

Författare:  GURRA [ 18 sep 2017, 19:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bigblock konvertering Impala -66

Hej

Jag böt från sb till bb i min 65a,
Som tidigare svarat så var det inte mycket som skiljde dessa åt när de var nya!

Det som lär köpas om de inte redan sitter på nya motorn är div fästen för kring utrustning som din tidigare motor hade ,servo,generator fästen,

sen att få ihop avgassystemet tips är headers!
Jag valde medium längd tyckte de var smidiga att få dit!

Om du kör med samma låda är de bolt on!!
Ev större kylare! Beror på vad som redan sitter.

Prova köra några mil å se hur den känns med fjädrarna!

Sen att bakaxel sitter förskjuten har troligtvis att göra med panhardstaget!!
Det långa som sitter från ena sidan på ramen till bakaxeln,,
Detta åtgärdas lättast med justerbart stag å justera in så den är i mitten vid normal lastad bil,,

Författare:  chevy 409 [ 18 sep 2017, 20:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bigblock konvertering Impala -66

12 bult diff satt orignal på alla 65,66 svensksålda Impalas även 6a bilarna.Ganska smart med tanke på vårt klimat och mycke grusväg.

Författare:  Bagarn [ 18 sep 2017, 20:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bigblock konvertering Impala -66

Konstig att inte min har de, för min är svenkaåld & har inte en 12 bultad axel,quote="chevy 409"]12 bult diff satt orignal på alla 65,66 svensksålda Impalas även 6a bilarna.Ganska smart med tanke på vårt klimat och mycke grusväg.[/quote]

Författare:  black66 [ 18 sep 2017, 20:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bigblock konvertering Impala -66

Har också läst och hört att alla svensksålda hade diffade 12:or , men det kan naturligtvis finnas undantag . Bagarn : Har du diffbroms på din eller är den odiffad ? Kan den ha blivit bytt innan du köpte den ( vet att du haft den länge men.... ) ? Min första 66:a hade i alla fall 12:a med diff , en BelAir med 6:a/man original.

// C

Författare:  Bagarn [ 19 sep 2017, 08:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bigblock konvertering Impala -66

Odiffad, samt att den tillverkades med en 6a från början fast det 'är en SS

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/