Aktuellt datum och tid: 23 jan 2021, 08:58



Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bigblock konvertering Impala -66
InläggPostat: 19 sep 2017, 10:16 
Offline

Blev medlem: 30 mar 2015, 09:50
Inlägg: 28
Ort: Norduppland
Ok, justerbart panhardstag, det var ett bra tips. Ett tag trodde jag ramen fått en smäll, men vi mätte och kollade eventuella krökar eller brytningar men det ser lika bra ut på bägge sidorna. Ska prova och få tag i ett justerbart stag, mitt ser original ut och där verkar inte finnas nån justeringsmöjlighet.

Min nuvarande -66:a är nysåld i och importerad från winsconsin = gott om snö på vintern = 12 bult och diff? Det jag har gjort med bakaxeln är att byta olja och hålla koll efter eventuella läckage.

Jag ska kolla upp vad jag får med för delar vid köp av bb motorn och även kolla min befintliga kylare. Den ser också original ut så att få dit en modernare & kraftigare är nog rätt tänk.

Försöker skicka med en bild på bilen, det går sådär.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bigblock konvertering Impala -66
InläggPostat: 19 sep 2017, 11:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03 nov 2011, 19:32
Inlägg: 912
Ort: Hallsberg
Om bilen är sänkt så brukar bakaxeln hamna till höger i bilen , om bussningarna är friska så lyftre det dessutom högersidan . Min cab är sänkt , så här såg det ut innan jag kortade panhardstaget .

Bild

Medan kombin är original med hijackers.

Bild

Det är samma hjul på¨alla bilderna så man ser hur en 2" sänkning påverkar placeringen av bakaxeln. Dessutom ser man att kombikarossen är bredare i hjulhusen men det är "överkurs".

// C


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bigblock konvertering Impala -66
InläggPostat: 20 sep 2017, 09:34 
Offline

Blev medlem: 30 mar 2015, 09:50
Inlägg: 28
Ort: Norduppland
Aaa där ser man. Då kan jag börja med att laborera lite med fjädrar & stötdämpare bak och se att allt stämmer och ser lika ut. Min är också en cab, jag är ju lite mer inne på att hissa den bak a la 70-tal med hijackers. Sen kan man ju undra varför det sitter 295:or bak på bilen, nya när jag köpte bilen -15...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bigblock konvertering Impala -66
InläggPostat: 20 sep 2017, 11:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03 nov 2011, 19:32
Inlägg: 912
Ort: Hallsberg
15" 295:or är normalt inga problem om :
Fälgarna inte är för breda ( max 9" , jag använder 8:or för säkerhets skull ).
Fälgarna har "rätt" offset ( mellan 0 och -10 , jag har -6 numera , på bilderna ovan är det -19 och då blir det lite trångt utåt.

Bild

Om du tänker åka med en hög svansföring så går det att pressa i ännu bredare.
Bifogar bild på en annan forummedlem ( nämner inga namn ) "in action" med 28x12,5 ( ca 315/55 ) på 8" bak , men där går nog gränsen om man inte tar till lite plåtjobb.

Bild

// C


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bigblock konvertering Impala -66
InläggPostat: 20 sep 2017, 20:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 3276
Ort: Norrtelje
black66 skrev:
15" 295:or är normalt inga problem om :
Fälgarna inte är för breda ( max 9" , jag använder 8:or för säkerhets skull ).
Fälgarna har "rätt" offset ( mellan 0 och -10 , jag har -6 numera , på bilderna ovan är det -19 och då blir det lite trångt utåt.

Bild

Om du tänker åka med en hög svansföring så går det att pressa i ännu bredare.
Bifogar bild på en annan forummedlem ( nämner inga namn ) "in action" med 28x12,5 ( ca 315/55 ) på 8" bak , men där går nog gränsen om man inte tar till lite plåtjobb.

Bild

// C

Jäklar vad jag gillar dom där bakdäckena :D

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bigblock konvertering Impala -66
InläggPostat: 20 sep 2017, 20:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 3276
Ort: Norrtelje
wille skrev:
Hej på er!
Du skriver Cheva pate att du bytt styrsnäcka till AGR.
Finns det som passar rakt på?
Min är renoverad med ja försöker hitta alla vägar för o få bilen så bra som möjlig.
GK

Köpte min AGR på Summit, bult on, passar å funkar perfekt.

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bigblock konvertering Impala -66
InläggPostat: 25 sep 2017, 18:41 
Offline

Blev medlem: 30 mar 2015, 09:50
Inlägg: 28
Ort: Norduppland
Tillbaka & långledig... :D coola bilder, ser ut att vara bra orr i den ljusblå fyrdörringen . Jag tänker köra ett tag till om det blir fint väder, sen åker bilen in för lite justeringar och förhoppningsvis motorbyte. Det som ska göras är byte av främre innerskärmar, har fått tag i begagnade fina från Yankeehouse. Lite rost bakom höger bakhjul, justera panhardstaget enligt tipsen här osv.

Det ligger rätt mycket chevalitteratur ute på Tradera auktioner om nån intresserad, hittade bl.a. instruktionsbok m.m.

/Lasse


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Theme designed by stylerbb.net & programy © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009
Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]