Aktuellt datum och tid: 27 apr 2024, 13:10



Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Batteri laddning
InläggPostat: 19 maj 2012, 18:36 
Offline

Blev medlem: 10 dec 2009, 18:08
Inlägg: 838
Mätte laddningen idag o fick 28.8 V på laddsladden från generatorn. 14.4 V på batteriet(på polerna)12.2 när inte generatorsladden är på men bilen är igång. Efter att jag laddat batteriet med laddare får jag värdet 13.7 V på batteriet utan kablar på.
Anledningen till att jag undrar är för att jag behövde starthjälp idag efter att varit ute i en timme. Har ett global 65 ampere batteri, funderar på om man ska byta till ett Optima redtop om det är batteriet det är fel på?? :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 19 maj 2012, 18:40 
Offline

Blev medlem: 28 okt 2010, 21:18
Inlägg: 707
låt nån mäta på batteriet när du kör på starten eller låna sån batteri provare. i fars mb vare ett batteri en mätte å de va riktigt med volt men när en körde på starten gick de ner på en 8volt å de "drog" ut batteriet själv. optima batteri är bra grejer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 20 maj 2012, 07:36 
Offline

Blev medlem: 03 jul 2010, 06:55
Inlägg: 207
Ort: Lundsbrunn
Jag hoppas du skrev fel när du fick 28.8 V när han laddar...En del generatorer, speciellt dom med externt relä kan ge överladdning men inte så mkt. som 28.8 V.
Om du mäter på batteriet med bilen avstängd så skall det ligga på 12.8 V! Gör du samma mätning med bilen igång skall det ligga på 13.5-14.5 ungefär, ligger det över detta så överladdar generatorn!
Tar du av generatorsladden ifrån batteriet så kommer spänningen sjunka ju längre du står, laddningen är ju borttagen...
Har du inbyggt relä eller externt relä?
Har du en 3-wire eller 1-wire generator?
Har du 3-wire så kan du mäta spänningen på tomgång men har du 1-wire så behöver du förmodligen upp på 2000 varv för att "trigga igång generatorn, sen kan du mäta på tomgång även med den!
Att mäta på batteriet när du kör på startern visar hur mycket spänningsfall du har, och här gäller ju mindre desto bättre!
Att eliminera spänningsfall gör man genom att använda grövre kablar, både på plus och jord samt att gå den kortaste vägen utan skarvar i systemet!
Se till att ha rejäla jordflätor mellan chassi-kaross, kaross-motor!
Optimabatterier är bra men definitivt inte nödvändigt om du inte åker med stor motor eller har mkt. grejer som drar mkt . ström! Optimas styrka ligger i CCA värdet vilket betyder att dom har hög cold cranking ampere, dvs hög startström!
Lycka till!
Stefan
S.A.M.S. Garage

_________________
Stefan
S.A.M.S.Garage


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 20 maj 2012, 07:54 
Offline

Blev medlem: 10 dec 2009, 18:08
Inlägg: 838
1 wire 125 amp från Agw produkter. 28.8 fick jag bara på laddsladden från generatorn.
På batteriet blev det 14.4 med sladden på o 12.2 när inte sladden var på. Har ny både jordsladd o startkabel o generatorsladd. Generator kabeln är 8mm , det kanske är för klent? :? Mvh/Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 20 maj 2012, 09:05 
Offline

Blev medlem: 28 okt 2010, 21:18
Inlägg: 707
inte helt säker men 125x12-1500w ej säker


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 20 maj 2012, 09:29 
Offline

Blev medlem: 10 dec 2009, 18:08
Inlägg: 838
Bilen startar(nästan) alltid utan problem i garaget när den är kall! Jag har märkt att om jag kör med bilen lite o den börjar bli varm tar det längre tid för den o starta? Ska montera en värmesköld idag mellan headers o startmotor för säkerhetsskull men jag har kännt med handen på starten o solonoiden o tycker inte de blivit så märkbart varma.
/Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 20 maj 2012, 09:55 
Offline

Blev medlem: 26 jun 2011, 21:21
Inlägg: 200
Låter som en smygkortis i batteriet. Då kan batteriet uppträda någorlunda normalt men drar sakta ur och tar inte emot laddning fullt ut. Laddkabeln borde bli riktigt varm om den är för klen och orsakar spänningsfall allt eftersom den blir varmare. Den borde vara den dubbla storleken enligt vad jag har hört om man har kraftigare gen. Kan berätta om en sjuk grej jag råkade ut för på min första Impala. Startmotorn gick bara med full snurr när jag trampade full gas. Det visade sig att det var dålig kontakt i jordkabeln från motorn men jordade via gaslänkaget till torpedväggen vid full gas. Kom på det när jag fick starthjälp på natten och såg gnistan mellan länkage och torped. Prova med tjockare laddkabel först innan du handlar ett nytt dyrt batteri.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 20 maj 2012, 12:56 
Offline

Blev medlem: 10 dec 2009, 18:08
Inlägg: 838
" Prova med tjockare laddkabel först innan du handlar ett nytt dyrt batteri"
Ska testa det :D.
Har monterat värmeskölden nu ialf :) . Tror inte mekonomen har 16mm sladdar får kolla med Hansen i morrn.
Tack för hjälp!
Kanske köper nytt batteri ändå, aldrig fel o ha ett riktigt bra batteri ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 20 maj 2012, 13:29 
Offline

Blev medlem: 03 jul 2010, 06:55
Inlägg: 207
Ort: Lundsbrunn
På hur det låter så verkar batteriet va helt ok, 13.7 efter laddning är bra men mät det efter en provrum istället, har du över 12.8 V då så är både batteri och laddning helt ok, detta mäts med avstängd motor!
Vad har du för fördelare? En HEI? Om du har en sån så kan det vara modulen i den, det vanligaste är dock att bilen dör när den är varm och sen omöjlig att få igång efter...Startar dock omedelbart när modulen kallnat igen!
Vad har du för startmotor? Original? Isåfall köp original solenoid till dieselmotorn, tål värme mkt. bättre och kostar samma, denna heter St200x eller nåt sånt, den är blå men det borde dom på Hansen ha koll på!
Behöver du exakta modellbeteckningen så har jag den i arkivet...
Mvh Stefan
S.A.M.S Garage

_________________
Stefan
S.A.M.S.Garage


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 20 maj 2012, 14:18 
Offline

Blev medlem: 10 dec 2009, 18:08
Inlägg: 838
Japp har en HEI fördelare! Startmotorn är köpt i sommras från Arvika el, har för mig den hette nått med GM mini power starter typ... :)
Efter att jag fått starthjälp med startkablar var det inga problem att köra hem bilen. Men det verkar soM batteriet inte ger den skjuts starten behöver?
Kan ju inte vara så att man ska behöva ett fullt laddat batteri för o kunna starta? Ska ta en provtur i morrn på 40 minuter, känna på kablarna, stänga av motorn o sen se om de går o starta igen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Theme designed by stylerbb.net & programy © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009
Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]