Aktuellt datum och tid: 27 apr 2024, 13:01



Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 22 maj 2012, 22:12 
Offline

Blev medlem: 10 dec 2009, 18:08
Inlägg: 838
Jag har perfekta 14.4 V i laddning. Koppla ström på 2 'an o satt en lampa i mellan o en sladd till 1 'an. Lampan slocknar när jag startar, bra antar jag? Nu till problemet. Jag köpte en amperemätare från biltema o jag koppla den på sladden till generatorn med feta sladdar men ingen reaktion ? Testade o gasa upp till 2000 varv fortfarande inget? Satt den mot plus polen på batteriet fortfarande 0 ?
Mätaren visar från -60 till 0 till +60 , men den står på noll hela tiden....Fick beskrivet tidigare av han på agwprodukter att 1 wire bara betydde 1 sladd men så var ddet tydlligen inte. Visste inte att 2 'an var tvunngen att vara i kopplad!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 22 maj 2012, 22:16 
Offline

Blev medlem: 10 dec 2009, 18:08
Inlägg: 838
Så jag antar att inte generatorn är "självjordad" heller i fästena så jag får fixa en kabel från bulthålet oxå då antar jag. Va FAN heter det 1 wire för :evil:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 23 maj 2012, 05:38 
Offline

Blev medlem: 10 feb 2012, 12:44
Inlägg: 156
Amperemätaren mäter flödet av ström! Skall kopplas i serie med kabeln som avser mätningen, tänk hur vatten rinner i ett rör....
Alltså: Från generatorn in i ena polen och till batteriet från andra polen. Kopplar du fel visar mätaren tvärtom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 23 maj 2012, 05:50 
Offline

Blev medlem: 10 dec 2009, 18:08
Inlägg: 838
Min mätare visar ingenting varken + eller -. Kopplade på Wiren från generatorn o vidare till batt men nada :? .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 23 maj 2012, 08:10 
Offline

Blev medlem: 03 jul 2010, 06:55
Inlägg: 207
Ort: Lundsbrunn
Såna här saker kan va lurigt att snacka om i skrift...bilder kan hjälpa en del för att förstå vad som sitter var osv.
Dessutom är jag den förste att erkänna att jag inte är nån expert på bil-el, men jag har byggt om elsystemen på varenda bil jag haft...
Nåja, en 1-wire har just det, 1 kabel från baksidans + till batteri, ev. kan man sätta en jord till chassit på generatorn ochså men det brukar inte behövas, den skall jorda genom bulten! Dom som är kromade tappar ibland denna jordning just för att dom är kromade!
Amperemätare är betydligt mindre användbara än voltmätare...Har du nu ändå köpt en och kopplat den i serie med den grova kabeln som går mellan batteri och generator OCH att den kabeln endast går där imellan OCH om allt är rätt kopplat i systemet så är mätaren felaktig om den inte ger utslag...
Lycka till igen då!
Stefan
S.A.M.S. Garage

_________________
Stefan
S.A.M.S.Garage


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 23 maj 2012, 19:44 
Offline

Blev medlem: 10 dec 2009, 18:08
Inlägg: 838
Nu funkar det, tror jag :) . Var ute o körde en halvtimme -trekvart. Stängde av motorn o starta igen utan problem. Mätte volten i batteriet före o efter färd o hade högre volt när jag kom hem. Hade 12.7 när jag åkte o 12.82 när jag kommit tbax så d funkar :)
Tack för all hjälp!
Mvh Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 24 maj 2012, 08:01 
Offline

Blev medlem: 03 jul 2010, 06:55
Inlägg: 207
Ort: Lundsbrunn
Bara roligt att man kan hjälpa till, det är ju en av anledningarna till att man är med i forumet!
Kul att du fick ihop det! Ut och kör nu och ha lite koll ett par ggr så att du ser om det håller sig!
Stefan
S.A.M.S. Garage

_________________
Stefan
S.A.M.S.Garage


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 24 maj 2012, 17:10 
Offline

Blev medlem: 10 dec 2009, 18:08
Inlägg: 838
De ska jag göra ;) . Ja det här forumet är en riktig guldgruva :D
Mvh Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Batteri laddning
InläggPostat: 15 jul 2013, 16:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 mar 2011, 08:48
Inlägg: 10
Ort: Smålandsstenar
Alltså jag måste uppa denna tråd med ett eget problem.

Har strul med min laddning trots att jag har ny generator samt laddrelä.
När bilen står på tomgång med växel i och lysena är igång plus att man spelar normal högt på stereon laddar bara generator 12.5V. Men lägger man ur växeln så laddar den 12.8-13.1V. Givetvis har detta med att motorvarvet sjunker.

Finns ingen justering på det nya relät så jag misstänker att det är mindre remhjul som gäller eller har jag fel?

Ingen annan som har detta problem när ni är på cruisingar osv?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Theme designed by stylerbb.net & programy © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009
Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]