Aktuellt datum och tid: 27 apr 2024, 20:11



Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Laddproblem?
InläggPostat: 27 apr 2011, 21:08 
Offline

Blev medlem: 03 jul 2010, 06:55
Inlägg: 207
Ort: Lundsbrunn
Tjenare!
Nåt märkligt har hänt...Igår kväll var jag ute en sväng i 65:an och på vägen hem tändes laddlampan...Mörkt ute och ingen ficklampa med i bilen(ligger en där nu).
Nåväl, körde hem resten av resan utan problem och kollade laddningen väl hemma, ingen laddning!
Gick ut i morses och kände runt lite, oh,ooh! matarkabel på generator gick av när jag tog bort gummihättan som satt där som skydd, problemet löst...trodde jag ja!
Fortfarande ingen laddning...Köpte ny regulator(extern på denna bil) och bytte den och nu j..lar har jag laddning, typ...Mysko prylar är i görningen och kliar jag mig mer i huve´t blir jag flintskallig...Såhär är det nu: 700 varv och tomgång-laddar perfekt, ca:13.8 V.
800-1100 varv- tändningslampan tänds och laddningen upphör(har mätt)!
1200 varv_ laddar igen och lampan slocknar, ökar jag varvet till 2000 eller mer så laddar den 14.4 volt!
Har provkört med ett flertal varianter i varvtal och ovanståend siffror och ladd beteenden är konstant!!!
Så, mina elgurus, vad är det som händer här egentligen?
Är det generatorn som spökar ochså eller är det regulatorn som är ett måndagsex eller vad???
Kondingen som satt på gamla regulatorn fick jag flytta över för det var ingen ny med i förpackningen med den nya...
Så vad säger ni...
Stefan

_________________
Stefan
S.A.M.S.Garage


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddproblem?
InläggPostat: 27 apr 2011, 22:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 sep 2010, 00:49
Inlägg: 112
Ort: Norrköping
Tjena! Hade ungefär samma symtom förra året.. Var bombsäker på att det var generatorn som gett sig så jag slängde in den till en som renoverar generatorer och han servade upp den men det vart inte hundra med laddningen ändå. Då mätte jag på batteriet. Typ 12 volt nånting sen mätte jag på startmotorn och då hade jag bara 10 volt där. Så jag bytte alla kablar till laddning, startmotor och batteri. Sen vart det bra. Så kolla spänningsfall. Men eftersom att det blir olika resultat på olika varv så känns det som att regulatorn kanske bråkar eller någe i generatorn.

Hoppas det löser sig!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddproblem?
InläggPostat: 28 apr 2011, 20:10 
Offline

Blev medlem: 04 nov 2010, 21:09
Inlägg: 135
Troligtvis generator fel kolla kan vara en diod som har gett sig dom är känsliga för kabelbrott kan ge underliga ladd resultat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddproblem?
InläggPostat: 28 apr 2011, 23:57 
Offline

Blev medlem: 03 jul 2010, 06:55
Inlägg: 207
Ort: Lundsbrunn
Ok, en liten uppdatering...Jag tog med bilen till en bilelektriker och nu hände det konstiga prylar... :? Nu hade jag laddning som var normal när laddlampan var tänd? När den slocknade hade jag överladdning, typ över 16 volt! Inte bra!!! Så jag bytte regulator till en annan ny och nu laddar den perfekt på alla varvtal, bara ett problem, varningslampan lyser på tomgång men den laddar ändå!
Skaffar en ny generator ochså men jag hade velat försäkra mig om vad som är fel först...Några fler ideer?
Stefan

_________________
Stefan
S.A.M.S.Garage


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddproblem?
InläggPostat: 29 apr 2011, 20:10 
Offline

Blev medlem: 04 nov 2010, 21:09
Inlägg: 135
Tror fortfarande att det är ett diod problem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddproblem?
InläggPostat: 01 maj 2011, 06:37 
Offline

Blev medlem: 03 jul 2010, 06:55
Inlägg: 207
Ort: Lundsbrunn
Hoppas du har rätt...Ny generator är beställd, kommer på Onsdag!
Stefan

_________________
Stefan
S.A.M.S.Garage


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddproblem?
InläggPostat: 04 maj 2011, 12:58 
Offline

Blev medlem: 03 jul 2010, 06:55
Inlägg: 207
Ort: Lundsbrunn
Ok, ny generator monterad men varningslampan är fortfarande tänd på tomgång...Laddar för tillfället perfekt ändå, men efter laddreläbytet 2:a gången så tog jag en testrunda(detta var alltså med gamla generatorn), när jag kom tillbaks så betedde sig varningslampan likadant, d.v.s. tänd på tomgång men laddade ändå, skillnaden var att när varningslampan slocknade så överladdade generatorn, det verkar det inte göra denna gång men eftersom ingen testrunda kan göras för tillfället så vete f.. om det blir samma denna gången...Förslag/ideer mottages tacksamt!
Stefan

_________________
Stefan
S.A.M.S.Garage


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddproblem?
InläggPostat: 04 maj 2011, 15:43 
Offline

Blev medlem: 24 jul 2010, 01:31
Inlägg: 665
De nytillverkade externa laddreläna är oftast skit.
Bästa är att köpa en generator med inbyggt relä så slipper du alla problem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddproblem?
InläggPostat: 05 maj 2011, 14:29 
Offline

Blev medlem: 03 jul 2010, 06:55
Inlägg: 207
Ort: Lundsbrunn
Sagt och gjort, ny generator med inbyggt relä samt nya kablar och kabelskor (givetvis monterade med krympslang) och nu funkar det!
Kan tyvärr inte ta en testrunda för mina fälgar är på lack men, men...
Tack för hjälpen!
Stefan

_________________
Stefan
S.A.M.S.Garage


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Theme designed by stylerbb.net & programy © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009
Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]