KUNGEN skrev:
har för tillfället 2 funderingar.
1. varför förlänger man de nedre länkarmarna därbak?
2. och varför förlänger man de övre där fram.
för det är väll förlängningen därfram som gör att
man kör med hjulet utåt lutande.
förlänger man därbak för att kunna hissa bilen högt?
Japp, det är precis som du misstänkte och som Cheva_Power skrev.
1. Dom bakre länkarmarna förlänger (vissa) för att kunna höja bilen högre i bak, det är väl främst hopp-bilar som gör detta.
Högre lyft i bak gör att man kan hoppa högre utan att kofångaren i bak tar i.
Detta är dock inte särskilt vanligt bland traditionella Lowriders.
2. Dom främre övre bärarmarna förlänger men utav 2 anledningar:
1. Förlängda övre bärarmar har sitt ursprung ifrån när folk började hoppa med sina bilar. När man förlänger den övre bärarmen så minskar man påfrestningen på den övre spindelleden (som har en tendens att gå sönder när man hoppar med bilen).
2. Bilens utseende.
När du sänker ner bilen utan förlängda bärarmar så blir hjulvinkeln såhär: / \
Med förlängda bärarmar står dom mer såhär: \ /
Hjulets överkant passar bättre ihop med framskärmarnas linjer.
Personligen så skulle jag inte förlänga mer än 1".
1/2" är rätt perfekt om man vill ha en snygg look och inte slita vansinnigt med däck.
Sen finns det folk som förlänger 3", ser helt vansinnigt ut.
