Aktuellt datum och tid: 19 apr 2014, 09:37



Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd impala -65
InläggPostat: 02 aug 2012, 19:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03 nov 2011, 19:32
Inlägg: 408
Ort: Hallsberg
Hej , välkommen till forumet.
Som du redan säkert upptäckt kan skick och pris på en mer än 45 år gammal bil variera kraftigt. Vad du ska köpa bestämms i huvudsak av dina möjligheter att åtgärda de fel som ( nästan garanterat ) finns på alla bilar som är till salu. Visst , dt finns exemplar som är renoverade till praktiskt taget nyskick eller superexemplar som aldrig behövt renoveras, men de är sällsynta och kostar skjortan.
Mina råd bestäms av min egen situation och ska ses mera som allmänna tips än något som du måste följa.
1: ROST ( jag är oduglig på att svetsa ) , ta med en liten magnet och kolla att den fastnar överallt på sidorna ( jänkarna älskar spackel och vissa av dem är fenomenala på raka fina karosserisidor som i princip är helt "plåtfria") . Som Bagarn skrev;koffertgolvet , orginal bagagerumsmatta är helt vattentät, de flesta bilarna har haft kondens under den sedan de rullade ut från fabriken.;Golvet under sätena ( mest fram men även bak ) ; kolla karossen mitt ovanför hjulhuset bak ,det brukar finnas sprickbildning där på cabbarna även från hörnet på koffertluckan och fram mot "caböppningen". Beror på att karossbussningarna bak är dliga och hela bakänden flexar lite.Brukar vara mest irriterande om man kostar på en ny lack som spricker nästan omgående.
2:Drivlinan kan vara mer eller mindre sliten , men det är inget som hindrar mig mer än att jag prutar . motorer och lådor finns till vettiga priser och är enkla men klumpiga att skruva med.
3: Mekaniska "pryttlar" =fönsterhissar , glappande cabställningar, inredningsdetaljer m.m. kan verka trivialt när man tittar på bilen men när man (naturligtvis beroende på vad du vill ha för skick på bilen ) får ordning på de"stora"reparationerna upptäcker man att det kan vara ett rent h-e att få tag på den där lilla skenan till fönstret.

Detta är min personliga lista men naturligtvis är det hela tiden en avvägning mellan pris och skick.

// C


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd impala -65
InläggPostat: 02 aug 2012, 19:49 
Offline

Blev medlem: 01 aug 2012, 21:35
Inlägg: 53
Ort: Borås
black66 skrev:
Hej , välkommen till forumet.
Som du redan säkert upptäckt kan skick och pris på en mer än 45 år gammal bil variera kraftigt. Vad du ska köpa bestämms i huvudsak av dina möjligheter att åtgärda de fel som ( nästan garanterat ) finns på alla bilar som är till salu. Visst , dt finns exemplar som är renoverade till praktiskt taget nyskick eller superexemplar som aldrig behövt renoveras, men de är sällsynta och kostar skjortan.
Mina råd bestäms av min egen situation och ska ses mera som allmänna tips än något som du måste följa.
1: ROST ( jag är oduglig på att svetsa ) , ta med en liten magnet och kolla att den fastnar överallt på sidorna ( jänkarna älskar spackel och vissa av dem är fenomenala på raka fina karosserisidor som i princip är helt "plåtfria") . Som Bagarn skrev;koffertgolvet , orginal bagagerumsmatta är helt vattentät, de flesta bilarna har haft kondens under den sedan de rullade ut från fabriken.;Golvet under sätena ( mest fram men även bak ) ; kolla karossen mitt ovanför hjulhuset bak ,det brukar finnas sprickbildning där på cabbarna även från hörnet på koffertluckan och fram mot "caböppningen". Beror på att karossbussningarna bak är dliga och hela bakänden flexar lite.Brukar vara mest irriterande om man kostar på en ny lack som spricker nästan omgående.
2:Drivlinan kan vara mer eller mindre sliten , men det är inget som hindrar mig mer än att jag prutar . motorer och lådor finns till vettiga priser och är enkla men klumpiga att skruva med.
3: Mekaniska "pryttlar" =fönsterhissar , glappande cabställningar, inredningsdetaljer m.m. kan verka trivialt när man tittar på bilen men när man (naturligtvis beroende på vad du vill ha för skick på bilen ) får ordning på de"stora"reparationerna upptäcker man att det kan vara ett rent h-e att få tag på den där lilla skenan till fönstret.

Detta är min personliga lista men naturligtvis är det hela tiden en avvägning mellan pris och skick.

// C


bra info och helt klart tänktvärt. har skruvat mycket med bilar innan och rivit och donat så där är jag ingen direkt nybörjare på iaf. men laga rost är samma här med, helt värdelös (än så länge) på att svetsa. finns det någon sida man kan kolla upp vin nr? så att allting stämmer som ska är/ska vara på bilen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd impala -65
InläggPostat: 02 aug 2012, 19:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03 nov 2011, 19:32
Inlägg: 408
Ort: Hallsberg
http://www.oldride.com/library/chevrolet_impala.html

// C


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd impala -65
InläggPostat: 02 aug 2012, 20:39 
Offline

Blev medlem: 10 dec 2009, 12:51
Inlägg: 1382
409a då!!! Fanns inte den från 1962 > 1965? Eller har jag ¨fått allt om bakfoten? :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd impala -65
InläggPostat: 02 aug 2012, 20:51 
Offline

Blev medlem: 28 okt 2010, 21:18
Inlägg: 714
om du ska köpa en nu så har oldwest en rostfri enligt dom men där behövs ju ny inredning + lack och sen hur chromet måste va för din del
http://oldwest.se/oldwest_impala_65.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd impala -65
InläggPostat: 02 aug 2012, 20:56 
Offline

Blev medlem: 01 aug 2012, 21:35
Inlägg: 53
Ort: Borås
Cheva_Power skrev:
om du ska köpa en nu så har oldwest en rostfri enligt dom men där behövs ju ny inredning + lack och sen hur chromet måste va för din del
http://oldwest.se/oldwest_impala_65.htm


kollade precis på den, kanske bara jag som tycker men 49 känns lite väl mycket med tanke på hur mycket som måste fixas /helt ny bil känns de som.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd impala -65
InläggPostat: 02 aug 2012, 21:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 sep 2011, 12:31
Inlägg: 408
Ort: Trollhättan
Fanns iof en 427 i 63 årsmodel


427

The highly successful and versatile 427 cubic inch (426.7cuin)(7.0 L) version of the Mark IV engine was introduced in 1966 as a production engine option for full sized Chevrolets and Corvettes. The bore was increased to 4.25 inches (108 mm), with power ratings varying widely depending on the application. There were smooth running versions with hydraulic lifters suitable for powering the family station wagon, as well as rough idling, high-revving solid lifter models that resembled racing powerplants
Mer står här http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Big-Block_engine

Men för 100K kolla på takbil är mitt tips och som Kungen och andra säger e det frisk plåt / ram drivlina i ok skick m.m. + provkör och testa allt massor!
Kör bilen i varenda håla du hittar för lyssna på klunk å glapp ljud m.m

Gör inte som jag titta provkör 15 minuter sedan skriver och vet inte ett skit om nått. Nu hade jag tur ändå och fick en rätt frisk bil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd impala -65
InläggPostat: 02 aug 2012, 21:32 
Offline

Blev medlem: 01 aug 2012, 21:35
Inlägg: 53
Ort: Borås
Powerslide skrev:
Fanns iof en 427 i 63 årsmodel


427

The highly successful and versatile 427 cubic inch (426.7cuin)(7.0 L) version of the Mark IV engine was introduced in 1966 as a production engine option for full sized Chevrolets and Corvettes. The bore was increased to 4.25 inches (108 mm), with power ratings varying widely depending on the application. There were smooth running versions with hydraulic lifters suitable for powering the family station wagon, as well as rough idling, high-revving solid lifter models that resembled racing powerplants
Mer står här http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Big-Block_engine

Men för 100K kolla på takbil är mitt tips och som Kungen och andra säger e det frisk plåt / ram drivlina i ok skick m.m. + provkör och testa allt massor!
Kör bilen i varenda håla du hittar för lyssna på klunk å glapp ljud m.m

Gör inte som jag titta provkör 15 minuter sedan skriver och vet inte ett skit om nått. Nu hade jag tur ändå och fick en rätt frisk bil.


kan tänka mig att man blir rätt exhalterad haha. men det kommer bli en 2 dr coupe i så fall. om det var de du mena?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd impala -65
InläggPostat: 02 aug 2012, 21:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03 nov 2011, 19:32
Inlägg: 408
Ort: Hallsberg
Bagarn : Jodå 409:an fanns 1965 men den är sällsynt (ca 1000 st Impalas tillverkades med den. Det fanns en svart 65 cab med 409:a på blocket för bara några veckor sedan för 300k. Rent spontant känns det billigt har sett USA annonser där de vill ha100k$ för dem.

Powerslide : Det fanns 2 olika 427:or 1963. Ett W-block (Z11) som var en borrad 409:a och en helt ny (Z33) som var en föregångare till den "nya"big-block som kom 65.

// C


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpråd impala -65
InläggPostat: 02 aug 2012, 21:41 
Offline

Blev medlem: 10 dec 2009, 12:51
Inlägg: 1382
Där ser man, man lär sig alltid nåt här. :D

Tack black66


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Theme designed by stylerbb.net & programy © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009
Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]