impalas.se
http://www.impalas.se/chevy/phpBB3/

Avd. Onödigt vetande!
http://www.impalas.se/chevy/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=2305
Sida 1 av 2

Författare:  ChevaPate [ 12 sep 2012, 16:48 ]
Inläggsrubrik:  Avd. Onödigt vetande!

Om man inte tittat in i en modern AC kompressor så ere här en "rund 6:a" :D
http://s1096.photobucket.com/albums/g32 ... bb7090.mp4

Författare:  black66 [ 16 nov 2012, 18:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avd. Onödigt vetande!

En kompis skickade detta :

Coola Top Fuel Dragster fakta från USA:


En TF Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar).

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och

bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn. Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock"

Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elbågsvets ger, till varje cylinder.

Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1.7:1 luft/bränsle (för nitro), är flamtemperaturen för nitron 3899 grader Celsius.

Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa. Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius. Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av. Detta kallas "hydraulicing".

För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa 1000 Dollar per sekund.

En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

Nitromotorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.

Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4.477 sekunder på kvartsmilen satt av Kenny Bernstein, och gällande hastighets rekord är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher.


Som slutsummering tar vi ett exempel:

Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar. Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322
km/h) på hastighetsmätaren.
Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern både hunnit upp och passerat dig. TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmile ifrån när du passerade den.

Det, gott folk, är acceleration!

Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402.33 meter.

// C

Författare:  tuffe [ 16 nov 2012, 19:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avd. Onödigt vetande!

det var väldigt intressant läsning, klart imponerande är det :)

Författare:  Krille [ 16 nov 2012, 20:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avd. Onödigt vetande!

Fan va Ballt :-)

Författare:  Bagarn [ 16 nov 2012, 20:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avd. Onödigt vetande!

:P Kul, men jag vet inte om jag inte hade vunnit över den med min 60a med 305. På håret. :P

Författare:  black66 [ 17 nov 2012, 09:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avd. Onödigt vetande!

Skulle vara intressant att veta hur en 60 Impala bär sig åt i farter över 320 km/h.
Jag har aldrig provat , men jag har ju inte en 305:a. :D :D

// C

Författare:  Bagarn [ 17 nov 2012, 09:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avd. Onödigt vetande!

Det tycker jag oxå skulle vara intressant, får nog fan ha blöjor på sig då. :lol:

Författare:  black66 [ 23 nov 2012, 15:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avd. Onödigt vetande!

Hittade en 62:a som ser ut att klara 200MPH riktigt bra

http://www.youtube.com/watch?v=LqsebxVL ... re=related

// C

Författare:  impala62bb [ 23 nov 2012, 17:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avd. Onödigt vetande!

fy i h-vete vad jag vill ha den :D
hade gjort sig gott med ett baksäte i

Författare:  Krille [ 23 nov 2012, 20:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avd. Onödigt vetande!

Perfekt när man vill crusa snabbt :D

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/