Aktuellt datum och tid: 27 apr 2024, 15:32



Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Oljor/Märken Till Motorn
InläggPostat: 28 dec 2011, 11:04 
Offline

Blev medlem: 18 maj 2011, 21:50
Inlägg: 371
Tänkte vi kunde kolla vad alla kör med för oljor/märken till sina Motorer ;) Om man har märkt nåt med en viss typ av olja så borde det ju va bra att veta det för oss andra
Marknaden är gigantisk och alla pratar super om just deras olja. Jag är av den typen som byter ofta bara för att det känns bra , Vissa byter dock aldrig eller väldigt sällan :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljor/Märken Till Motorn
InläggPostat: 28 dec 2011, 11:48 
Offline

Blev medlem: 18 maj 2011, 21:50
Inlägg: 371
Statoil svar på Oljor
Vi har frågat Mikael Mörnsjö på Statoil vilken typ av olja som man bör ha till sin jänkare från 50 - 70 talet.


Motoroljor

Om man brukar fordonet endast på sommaren så behöver man inte direkt ta
hänsyn till oljans köldegenskaper. Exempelvis en 10W-30, 10W-40 eller 15W-40 olja
klarar mer än väl de startkrav som behövs.
Att använda en ännu tjockare olja som ex 15W-50 eller 20W-50 fungerar också men är lite onödigt tjockt.
Kan vara bra om motorn är väldigt sliten, minskar skrammelljud från motorn men drar lite mer bränsle.
Om man av någon anledning har en motor som går väldigt varmt är det bra med lite tjockare olja.
En bra mineralolja smörjer och håller rent lika bra som en syntet i vissa
fall bättre. (Att syntetoljan tvättar och håller rent bättre än en
mineralolja är fel men kräver lite förklaring.) De modernaste tunna syntetoljorna så som 0W-30 och 0W-40, vissa 5W-30 tycker jag att man inte skall använda i dessa motorer.
Oljan blir för tunn och en viss risk för förhöjt slitage föreligger. Speciellt kamaxeln.

Lämpliga viskositeter är de jag nämnt ovan SAE 10W-30, 10W-40, 15W-40.
Tjockare som ex 15W-50, 20W-50 fungerar också.
Att dagens motoroljor håller rent och smörjer mycket bättre än de specifikationer som föreskrevs vid respektive årtal är bara en fördel.
Automat växellådsolja

Här har man några stycken olika att ta hänsyn till men Statoil har oljor i sortimentet som fyller även de äldre specifikationerna.

Ford
Fram till slutet 70-tal hade Ford sin egna specifikation: M2C-33F eller G, och det är viktigt att
man fyller lådan med rätt olja annars kommer lamellpaketen i lådan att "må" dåligt i värsta fall
slirar man sönder dem.
Denna olja är röd och har en lite "strävare" friktionskarakteristik jämfört med Dexronoljor.
I Statoils sortiment heter den oljan Statoil TransWay Type G. Finns på Statoils stationer
i 1 liters förpackning.
Därfter heter Fords variant Mercon och den specifikationen går oftast att kombinera med Dexron oljorna.
Används ofta som servoolja på respektive fordon.

Dexron
Övriga så som GM och Chrysler m.fl. Dexron oljorna har likvärdig viskositet som ovan
Fordolja och är också röd.
Denna kan man beskriva som lite "halare" och kommer att slira om man fyller på en gammal Fordvxlåda. Här har det under årens lopp funnits flera varianter men gemensamt är Dexron namnet.
Står det Dexron så kan man ta en Dexron II eller III.
I Statoils sortiment heter dessa oljor Statoil TransWay DX II och Statoil TransWay DX III. (Chrysler har på senare tid infört Mopar ATF+ speciellt för deras senare automatlådor som inte har fungerat så bra.
Denna olja är en Dexronvariant oftast syntetisk för att klara högre temp) Används ofta som servoolja på respektive fordon.

ATF A, Suffix A
Detta är föregångaren till Dexron oljorna och har en friktionskarakteristik som ligger mellan
Ford och Dexron oljan. Är oftast röda men finns som ofärgade. Här tillsätter man ingen friktionsmodifierare vilket medför att basoljans friktionsegenskaper gäller. Denna olja finns
oftast i instruktionsböcker från 50-talet. Därefter blev det Dexron.
Sådan här olja har Statoil också och den heter Statoil ATF A-52, är ej röd.
Finns ej på bensinstationer men kan beställas från Statoil Lubricants.
Används ofta som servoolja på respektive fordon.

Bakaxelolja
Här är det oftast en mineraolja SAE 80W-90 som föreskrivs. Viktigt att man tar en Hypoidolja som specifikationsmässigt heter API GL-5. Är axeln med diffbroms så behövs LS-olja
(Limited slip-olja). En friktionstillsats som gör att det slirar lagom bra i lamellen. Ingen större mening med att använda syntet om man inte kör många mil (sparar lite bränsle) eller åker
på vintern. En mineral fungerar bra.
I Statoils sortiment heter dessa oljor Statoil GearWay G5 80W-90 och med LS,
GearWay LS5 80W-90. Finns ej på bensinstation men kan beställas från Statoil Lubricants.
Har man egen LS-tillsats som man vill tillsätta så gör man det i GearWay G5 80W-90.

Statoil Lubricants.
Teknisk rågivning Auto
Mikael Mörnsjö


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljor/Märken Till Motorn
InläggPostat: 28 dec 2011, 13:22 
Offline

Blev medlem: 26 jun 2011, 21:21
Inlägg: 200
En sak jag lärt mig angående oljor är att ju mer man fördjupar sig i ämnet desto mer förvirrad blir man. Oljetillverkare presenterar staplar och diagram om hur jäkla bra deras oljor är men dessa siffror blir ganska obegripliga för en normalt funtad människa. Det är så många parametrar så att dom flesta oljetillverkare kan visa att sin olja är lite bättre på någonting. Sen ska man veta att oljetillverkare säljer sin olja till andra företag som sätter sitt namn på flaskan, så det kan va samma olja i Statoil flaskan som i Heavy duty silverline super deluxe racespecial oil ifrån sunny California. Den du köper är oftast den som har bäst marknadsföring. Det är lite som med tandborstar. Man kan garva ihjäl sig åt reklam om nya utformningar av plastpinnen som ska få dig att köpa just deras tandborste. Rätt olja på rätt ställe är nog det som gäller. Hur häftig flaskan ser ut och hur ofta du ser den i reklamfilmer har nog mindre betydelse. Det är min åsikt i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljor/Märken Till Motorn
InläggPostat: 28 dec 2011, 18:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 mar 2011, 23:49
Inlägg: 1128
jag har alltid kört Pennzoil eller Castroil 15-40w
men endast när ja har en motor ja bryr mej om..

i impalan häller ja i den skit ja får tag på, just nu får ja 5-30w castroil av brossan..
byter olja och filter en gång om året..

har lärt mej att 20-50 olja är så jävla seg så på vinter tar det 1 - 2 min innan
oljan ens når lyftarna... jävla sirap..

vassare motor kräver mer kunskap om olja..
inte min 8-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljor/Märken Till Motorn
InläggPostat: 28 dec 2011, 18:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 okt 2010, 19:50
Inlägg: 998
Ort: SÖDERBÄRKE
Hej

Till äldre stötstängsmotorer brukar jag alltid använda olja med "zink" EP tillsats som behövs för att inte kamaxeln ska gå ner sig av slitage som den annars lätt kan få.. brukar dock köra med "76-Oil" & GULF 20W-50 å japp den är som ren sirap. ej bra vid kallstart då den gör mer skada en nytta..
Även använt "brake In" oljor för inkörning av motorer,1gång..
som sedan byts direkt efter inkörningen..
Men vet att många kör med vanliga oljor utan problem så ?? verkar funka med det mesta..

Annars brukar jag följa anvisningar. som tex min nya lamelldiffklump stod det att man endast fick använda mineral olja & en skvätt med separat LS tillsats..
Då nya moderna syntetoljor färdigblandade med LS tillsats skadade diffen?
Kan vara lamellernas uppbyggnad eller vad vet man..

Oljor tycker jag är rena djungeln, brukar dock försöka hålla mig till de rekomenderade specarna för respektive uppgift..

// Gustav


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljor/Märken Till Motorn
InläggPostat: 28 dec 2011, 20:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 apr 2011, 23:26
Inlägg: 723
Ort: Värmland
GULF Oljan som Gurra har kör jag med på än har den väl överlevt ändå,som sagt är en gammal sliten motor efter den dagen jag renoverat den läser jag förmodligen på mer om va som ska va. Som sagt detta är en djungel och man får olika svar av alla,
blev totalt dumförklarad av en för att jag kör helsyntet istället för mineral i min V70 -04 och det har jag aldrig hört förut,


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljor/Märken Till Motorn
InläggPostat: 28 dec 2011, 22:05 
Offline

Blev medlem: 28 okt 2010, 21:18
Inlägg: 707
kör med biltemas 10-40 mineral olja i alla bilarna hemma ;) far köpte olja på ett ställe i jönköping nåra timmar senare skärde traktorgrävaren va nåra år sen och vet ju inte om de va oljans fel eller nåt annat


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljor/Märken Till Motorn
InläggPostat: 29 dec 2011, 22:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 aug 2010, 15:45
Inlägg: 652
Ort: Kungälv
farsan fick in ett parti med volvo penta 15/50 olja som jag kör med, har funkat fin fint för mig och till mycket bra pris.

_________________
-:1960 Impala 4dr ht:-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljor/Märken Till Motorn
InläggPostat: 30 dec 2011, 11:36 
Offline

Blev medlem: 18 maj 2011, 21:50
Inlägg: 371
Själv blir det nu Biltema Olja 20-50 till motorn sen blir det Gulf till Växellådan DXII

Har en kompis fru som jobbar på Statoil och hon sa att dom leverear Olja till en av dom stora på Marknaden .... Hon sa inte namnet men jag fattade vilken :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oljor/Märken Till Motorn
InläggPostat: 30 dec 2011, 13:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 jul 2010, 10:41
Inlägg: 400
Ort: Skaraborg
kört med kendal eftersom jag haft bra pris på det samt att det är en bra olja men nu har dom försvunnit ur försäljningen så det blir statoil... förlåt biltemas olja..

lådan kör jag med startas atf, en del säger att den inte är bra för det ändamålet men ska börja forska lite i det till våren när det e dags att byta oljan.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Theme designed by stylerbb.net & programy © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009
Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]