Aktuellt datum och tid: 20 apr 2021, 00:34



Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: GM-VÄXELLÅDOR. Info och tips.
InläggPostat: 15 nov 2009, 11:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2009, 09:20
Inlägg: 3446
Ort: Stockholm
Bra sida om GM-växellådor:
http://nastyz28.com/chevy-transmission-identification.php


Växellådornas mått.

Bild

Bild

Powerglide Ratios:
1st 2nd 3rd 4th rev
Powerglide 1.76/1.82 1.00 -- -- 1.76/1.82

_________________
1967 Impala Fastback
1959 Impala Convertible


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GM-VÄXELLÅDOR. Info och tips.
InläggPostat: 15 nov 2009, 11:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2009, 09:20
Inlägg: 3446
Ort: Stockholm
Identifiera GM-automatväxellådor.

Bild
Ibland är det enklaste sättet att identifiera en automatlåda genom att titta på oljetrågets form. Här ifrån vänster är trågen till följande lådor: TH700-R4, TH200-4R, TH400 och TH350.


Bild
1 Aluminum Powerglide 14 bolts
2 TH200 Metric 11 bolts
3 TH350 13 bolts
4 TH400 13 bolts
5 TH200-4R 16 bolts
6 TH700-R4, 4L60, 4L60E 16 bolts
7 4L80E 17 bolts

_________________
1967 Impala Fastback
1959 Impala Convertible


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GM-VÄXELLÅDOR. Info och tips.
InläggPostat: 15 nov 2009, 11:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2009, 09:20
Inlägg: 3446
Ort: Stockholm
Riktlinjer för olika växellådor:

Bild

_________________
1967 Impala Fastback
1959 Impala Convertible


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GM-VÄXELLÅDOR. Info och tips.
InläggPostat: 15 nov 2009, 11:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2009, 09:20
Inlägg: 3446
Ort: Stockholm
Växellådors bultmönster:

GM´s bakhjulsdrivna bilar tillverkades med olika bultmönster på sina växellådor för att passa olika motorer. Det finns tre vanliga bultmönster. I många fall så krävs en adapter-platta för att en växellåda ska passa på en annan motor än vad den ursprungligen tillverkades för.


Bild
Ovan är "Chevy" bultmönstret. Den höga centrerade toppen är det enklaste sättet att känna igen den. Växellådor med det här bultmönstret passar på dom flesta Cheva-motorer (dom flesta framhjulsdrivna motorerna använder att annat bultmönster än det som visas här).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bild
Ovan är det som kallas för "BOP" (Buick Olds-Pontiac) bultmönster. Den dal-liknande toppen är det enklaste sättet att känna igen den. Växellådor med det här bultmönstret passar på dom flesta Buick, Cadillac, Oldsmobile och Pontiac-motorer (dom flesta framhjulsdrivna motorerna använder att annat bultmönster än det som visas här).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bild
Det tredje vanligast förekommande bultmönstret är det som oftast kallas för "Dual pattern". Ibland kallas det för "Universal pattern". Växellådor med det här bultmönstret passar på samma motorer som dom båda växellådorna här ovan gör utan att man behöver använda en adapter-platta.

Dom två lägre bulthålen och styrbultarna är på exakt samma ställe för både "Chevy" och "BOP" bultmönstrena. Positionerna på dom övre fyra bultarna är annorlunda. Den så kallade "Dual" eller "Universal" växellådan drar nytta av det och kommer med fästen som passar dom båda ovanstående lådornas bultmönster.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

_________________
1967 Impala Fastback
1959 Impala Convertible


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GM-VÄXELLÅDOR. Info och tips.
InläggPostat: 29 jan 2010, 18:40 
Offline

Blev medlem: 29 jan 2010, 18:31
Inlägg: 8
hej är det någon som vet hur mycke man måste kapa kardan när man monterar en th700. orginal sitter det en powerglide. bilen en impala 59


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GM-VÄXELLÅDOR. Info och tips.
InläggPostat: 30 jan 2010, 03:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2009, 09:20
Inlägg: 3446
Ort: Stockholm
berra56 skrev:
hej är det någon som vet hur mycke man måste kapa kardan när man monterar en th700. orginal sitter det en powerglide. bilen en impala 59

Är det en original impala pg-låda så är det med största sannolikhet den kortare versionen.
Men det kan vara värt att mäta den du har innan man kapar så att man inte kapar för lite.

Enl. måtten på bilden här nedanför så är original impala PG-lådan 63,5 cm lång och th700-lådan är 76,2 cm.
M.A.O så skiljer det 12,7 cm mellan dom två lådorna.

Om man vill så skulle man kunna korta kardan ca: 14-15 cm och köra med en slipyoke så att man har marginal, borde fungera utmärkt.

_________________
1967 Impala Fastback
1959 Impala Convertible


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GM-VÄXELLÅDOR. Info och tips.
InläggPostat: 30 jan 2010, 11:05 
Offline

Blev medlem: 29 jan 2010, 18:31
Inlägg: 8
TACK NU VET JAG MER.BÄST MÄTA FÖRST.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GM-VÄXELLÅDOR. Info och tips.
InläggPostat: 30 jan 2010, 19:01 
Offline

Blev medlem: 29 jan 2010, 18:31
Inlägg: 8
HEJ. funkar 200 lådan passar den på 283 är den lika stark som 700 eller går det lika bra med båda lådorna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GM-VÄXELLÅDOR. Info och tips.
InläggPostat: 31 jan 2010, 10:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2009, 09:20
Inlägg: 3446
Ort: Stockholm
berra56 skrev:
HEJ. funkar 200 lådan passar den på 283 är den lika stark som 700 eller går det lika bra med båda lådorna.
Hej! Ja, det skall fungera med både "200-lådan" och "700-lådan"
Enligt Art Carr så är 700-lådan bättre för tyngre bilar, vilket en 59 Impala nog kan klassas som.
(Mer information om detta på sida 2 i den här tråden)

Det finns två olika "200-lådor":
Bild
Här ovan är en TH200-4R^^^den identifieras via att den har 10 bulthål och två extra "styrhål" upptill vilket betyder att det är en växellåda med universiellt bultmönster. Den passar både Chevrolet och BOP (Buick, Olds och Pontiac).
TH200 har bara sex bulthål och två "styrbultar" upptill.

Bild

_________________
1967 Impala Fastback
1959 Impala Convertible


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GM-VÄXELLÅDOR. Info och tips.
InläggPostat: 31 jan 2010, 10:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2009, 09:20
Inlägg: 3446
Ort: Stockholm
Hittade lite bra länkar, allt är dock på engelska:

A Transmission Swapping Guide for Early Chevrolets.


http://www.chevyhiperformance.com/techarticles/46140_chevrolet_transmission_swap_guide/index.html

_________________
1967 Impala Fastback
1959 Impala Convertible


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Theme designed by stylerbb.net & programy © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009
Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]