Aktuellt datum och tid: 02 aug 2014, 04:37



Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: bakaxel
InläggPostat: 27 apr 2012, 18:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 okt 2011, 12:43
Inlägg: 290
Ort: Veddige
jag har en fundering på vad det kan vara för utväxling i min bakaxel.

Är det någon som har koll på vad den ska vara i en
-68 med 396:a th 400 12B och ac


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bakaxel
InläggPostat: 27 apr 2012, 19:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 2125
Ort: Norrtelje
Måste ställa en motfråga! Var det inte kunden som specade bilen vid beställningen hos bilförsäljaren tex. Vilken utväxling man ville ha,kulör,utsida/insida, och options som man personligen ville ha? :roll:

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bakaxel
InläggPostat: 28 apr 2012, 03:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 sep 2011, 12:31
Inlägg: 455
Ort: Trollhättan
Blandar mig i frågeställningen här :D
Också lite okunnig på utväxling.
Men högt nr = typ 4:12 eller så då blir det väl slöare men lägre varv vid högre fart .
Jämfört mot 3:10 ?

Eller e man ute och cyklar ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bakaxel
InläggPostat: 28 apr 2012, 07:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 2125
Ort: Norrtelje
Powerslide skrev:
Blandar mig i frågeställningen här :D
Också lite okunnig på utväxling.
Men högt nr = typ 4:12 eller så då blir det väl slöare men lägre varv vid högre fart .
Jämfört mot 3:10 ?

Eller e man ute och cyklar ?

Hög utväxling=snabb i start högt varv på motorväg
Låg utväxling= snigel i start men lågt varv på motorväg

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bakaxel
InläggPostat: 28 apr 2012, 07:34 
Offline

Blev medlem: 03 jul 2010, 06:55
Inlägg: 210
Ort: Lundsbrunn
Jepp, du är ute och cyklar...hög numerisk utväxling ger bra acceleration men lägre toppfart för att bilen varvar mer och tvärtom!
Alltså, en 4.11 i utväxling ger ett bra rupp iväg och bilen varvar ur fort, en 3.08 ger en långsammare acceleration och teoretiskt sett en högre toppfart förutsatt att motorn orkar varva ur!
För att ytterligare krångla till det så är det så i faktaböcker att en låg utväxling har ett högre numerisk nummer och en hög utväxling är således en axel med lågt numeriskt nummer!
Stefan
S.A.M.S. Garage

_________________
Stefan
S.A.M.S.Garage


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bakaxel
InläggPostat: 29 apr 2012, 07:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 okt 2011, 12:43
Inlägg: 290
Ort: Veddige
det fanns nog inte hur många utväxlingar att välja på.

det borde komma med en standard samt en när man har ac i bilen.
brukar vara högre utväxling när man har ac om jag inte har fel-

om jag ser i options listan ser jag bara ekonomi utväxling.
ingen performance. eller nått.

är det någon som vet lite mer än n jag?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bakaxel
InläggPostat: 29 apr 2012, 19:52 
Offline

Blev medlem: 04 nov 2010, 21:09
Inlägg: 128
Utväxlingen bestäms av karossmodell motor växellåda som var original i bilen.tillexempel 1965 fanns i följande utväxlingar 10-bult 3.08,3.36,3.55,3.70, 12-bult 3.07,3.31,3.73+tävlingsutväxlingar 4.11,4.56.exempel Impala 283 powerglide ej hgv 3,36.Svensksålda 65-66 hade 12-bult diff oavsett motor och låda 6a manuell 3.07 v8 automat 3,31.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bakaxel
InläggPostat: 30 apr 2012, 08:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 okt 2011, 12:43
Inlägg: 290
Ort: Veddige
Jag har inte ens hittat vad som fanns i dessa från fabrik.

Jag får göra på det enklaste sättet och gå ut och räkna helt enkelt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bakaxel
InläggPostat: 30 apr 2012, 23:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 sep 2010, 13:05
Inlägg: 646
Ort: Stockholm
Saknar du bakaxel helt och hållet?
Jag hittade iaf gjut nummer på tr3 ställen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bakaxel
InläggPostat: 01 maj 2012, 09:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 okt 2011, 12:43
Inlägg: 290
Ort: Veddige
Nej den sitter där.

Jag var bara intresserad att veta vad som fanns att välja på i options listan.
samt vad som var standard där bak när man hade ac i bilen.

har inte varit ute och räkna varv än men det kommer.
Tillar på att jag har 2:73 eller nått


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Theme designed by stylerbb.net & programy © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009
Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]