impalas.se http://www.impalas.se/chevy/phpBB3/ |
|
bakaxel http://www.impalas.se/chevy/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=1969 |
Sida 1 av 2 |
Författare: | Lympis [ 27 apr 2012, 18:56 ] |
Inläggsrubrik: | bakaxel |
jag har en fundering på vad det kan vara för utväxling i min bakaxel. Är det någon som har koll på vad den ska vara i en -68 med 396:a th 400 12B och ac |
Författare: | ChevaPate [ 27 apr 2012, 19:15 ] |
Inläggsrubrik: | Re: bakaxel |
Måste ställa en motfråga! Var det inte kunden som specade bilen vid beställningen hos bilförsäljaren tex. Vilken utväxling man ville ha,kulör,utsida/insida, och options som man personligen ville ha? |
Författare: | Powerslide [ 28 apr 2012, 03:53 ] |
Inläggsrubrik: | Re: bakaxel |
Blandar mig i frågeställningen här Också lite okunnig på utväxling. Men högt nr = typ 4:12 eller så då blir det väl slöare men lägre varv vid högre fart . Jämfört mot 3:10 ? Eller e man ute och cyklar ? |
Författare: | ChevaPate [ 28 apr 2012, 07:32 ] |
Inläggsrubrik: | Re: bakaxel |
Powerslide skrev: Blandar mig i frågeställningen här Också lite okunnig på utväxling. Men högt nr = typ 4:12 eller så då blir det väl slöare men lägre varv vid högre fart . Jämfört mot 3:10 ? Eller e man ute och cyklar ? Hög utväxling=snabb i start högt varv på motorväg Låg utväxling= snigel i start men lågt varv på motorväg |
Författare: | ss-65 [ 28 apr 2012, 07:34 ] |
Inläggsrubrik: | Re: bakaxel |
Jepp, du är ute och cyklar...hög numerisk utväxling ger bra acceleration men lägre toppfart för att bilen varvar mer och tvärtom! Alltså, en 4.11 i utväxling ger ett bra rupp iväg och bilen varvar ur fort, en 3.08 ger en långsammare acceleration och teoretiskt sett en högre toppfart förutsatt att motorn orkar varva ur! För att ytterligare krångla till det så är det så i faktaböcker att en låg utväxling har ett högre numerisk nummer och en hög utväxling är således en axel med lågt numeriskt nummer! Stefan S.A.M.S. Garage |
Författare: | Lympis [ 29 apr 2012, 07:26 ] |
Inläggsrubrik: | Re: bakaxel |
det fanns nog inte hur många utväxlingar att välja på. det borde komma med en standard samt en när man har ac i bilen. brukar vara högre utväxling när man har ac om jag inte har fel- om jag ser i options listan ser jag bara ekonomi utväxling. ingen performance. eller nått. är det någon som vet lite mer än n jag? |
Författare: | chevy 409 [ 29 apr 2012, 19:52 ] |
Inläggsrubrik: | Re: bakaxel |
Utväxlingen bestäms av karossmodell motor växellåda som var original i bilen.tillexempel 1965 fanns i följande utväxlingar 10-bult 3.08,3.36,3.55,3.70, 12-bult 3.07,3.31,3.73+tävlingsutväxlingar 4.11,4.56.exempel Impala 283 powerglide ej hgv 3,36.Svensksålda 65-66 hade 12-bult diff oavsett motor och låda 6a manuell 3.07 v8 automat 3,31. |
Författare: | Lympis [ 30 apr 2012, 08:26 ] |
Inläggsrubrik: | Re: bakaxel |
Jag har inte ens hittat vad som fanns i dessa från fabrik. Jag får göra på det enklaste sättet och gå ut och räkna helt enkelt. |
Författare: | Krille [ 30 apr 2012, 23:24 ] |
Inläggsrubrik: | Re: bakaxel |
Saknar du bakaxel helt och hållet? Jag hittade iaf gjut nummer på tr3 ställen |
Författare: | Lympis [ 01 maj 2012, 09:03 ] |
Inläggsrubrik: | Re: bakaxel |
Nej den sitter där. Jag var bara intresserad att veta vad som fanns att välja på i options listan. samt vad som var standard där bak när man hade ac i bilen. har inte varit ute och räkna varv än men det kommer. Tillar på att jag har 2:73 eller nått |
Sida 1 av 2 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |