En 8 3/4" är inte starkare än en 12 bult de är mer el mindre likvärdiga en 9" med andra grejer än standard är starkare men tänk på att alla 12 bult hade 30 splines drivaxlar de flesta ford 9" bara 28 std diffbromsen om de nu hade sådan var mycket bättre än de ford o Chrysler använde hållbarhets mässigt utom Detroit lockern som ett fåtal ford axlar hade original.
En bra byggd 12 bult håller för mer än man tror. Finns massor med 8 sekunders bilar med 12 bults axlar. Skulle inte satsa på nån annan begagnad axel än den 12 bult som redan finns gamla original bakaxelhus är inte så kraftiga så ska annan axel inhandlas finns ju nya hus till bra pris(om man kan få hem dem i container) ska man svetsa i dem behöver man en jigg så de inte drar sig och blir krokiga. Ska inte 12 bulten behållas skulle jag satsa på en 9" byggd för Impala
Finns hos tex Moser(inte billigt och skulle inte välja trac locken utan annan diffbroms)
http://www.moserengineering.com/complet ... e-pak.htmlBara hus finns tex här(men här är det nog ett gammalt hus man utgått ifrån)
http://www.swracecars.com/store/9-BOLT- ... 5-609.aspxFinns också nya 12 bult från Moser som är starkare än original 12 bultare(bättre gjutning, bättre överfall samt kraftgare bult till överfallen)
http://www.moserengineering.com/complet ... ckage.htmlHar din kompis(el vem det är som ska ha motorn) mkt pengar och vill ha kvar 12 bulten om inte annat för att de är snyggare än 9" el dana 60 och tänker köra slicks och även gata: Wavetrack diffbroms 35 splines, mark Williams 35 splines axlar, Wavetracken är extremt dyr och en Eaton, true trac el Detroit locker med 33 splines axlar är mkt billigare och bör funka hyffsat Eaton diffens svaghet är diffdreven, trutracen är inte renoveringsbar och Detroit lockern kan vara lite stökig när den släpper av o på diffbromsen, svetsade rör i i diffhuset, stål överfall(minst på förarsidan), support cover, 1350 yoke samt ytterändar för "ford lager".
I Tumba finns en av landets duktigaste bakaxelbyggare, Nova Jörgen(Jörgen Karlsson) han är förutom extremt duktig på att bygga bakaxlar trevlig och håller mycket bra priser. Ska 12 bulten biffas upp skulle jag prata med honom han vet vad den behöver för att kunna ha en chans att överleva bakom ett sådant monster.
Vet du inte vem det är sök på "perfect run" el Pma mig så ska du få hans nr.
En std 400 beroende på årsmodell orkar inte med mycket mer än 500 hk o kankse inte ens det om den inte är relativt nyren de senare -71 o upp har dessutom klenare sprag(16 element istället för 34) i nästan alla fall o den går sönder lättare.
En renovering med bra lameller 34 elements sprag och trumma(om den inte har det) man kan ta sprag och trumma från en 4l80e samt ett Transgo shift kit el nån som modifierar så lådan blir "dual feeded" på trean och den bör hålla.
Ny kardan(skulle inte snåla utan köra 1350 yoke oche en starnge el Dennys kardan här) och bra turbin med anti balloning plate går nog också åt.
Hur man än gör blir det ingen billig affär.
Jörgen har byggt min axel.
Den har svetsade rör, 33 splines Eaton diffbroms med special härdade diffdrev, 33 splines Toms KA axles, Toms support cover, "ford ändar" från Toms, Richmond 3.73 utv och 1350 yoke. (kör en kardan från Dennys driveshaft) 400 lådan är byggd enligt ovan av MAM i Motala har en Edge 9.5" turbin custombyggd(litet enmans företag så bra priser men ändå bra kvalite) och det har hållit i 5 år med olika bus bakom en 489 BB på lite över 600 hk men inte samma vrid som 565an har strax under 800 nm iaf.