Aktuellt datum och tid: 20 apr 2024, 11:45



Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Motorproblem
InläggPostat: 02 mar 2014, 16:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 okt 2010, 19:01
Inlägg: 127
Ort: Borgholm
Jag får inte min 283 att gå nått vidare bra. Skulle backa ut den och damma av den för 2 veckor sedan. Den startade fint men gick inge bra på tomgång, Kunde bara stå ca 5 sek på tomgång sen dog den. Och skulle man lägga i växel så va man tvungen att varva rätt bra för att den inte skulle dö. Känns helt orkeslös. Men stod man och tomvarvade så gick den helt okej. Nu har jag ratat bort min gamla 2 portare och köpte istället en holley 600 och ett original 4 portsinsug. men när jag tog väck den gamla förgasaren trodde jag att jag hade hitta problemet och det var pcv-ventilen. eftersom det va så länge sedan jag startade den så kommer jag inte riktigt ihåg hur den gick innan men det gick i alla fall att växla utan att den dog.
Men som sagt, pcv-ventilen. Eftersom jag nu bytt till nya ventilkåpor med andningsfilter och pcv sitter på konstant vakum tänkte jag att det måste vara problemet. Att han suger på fel sida om förgasaren. Men nu när jag satte dit min Holley (begagnad men nyrenoverad) så kvarstår problemet. Vill inte vara med på tomgång och dör när man lägger i växel. Man måste alltså varva rätt bra för att hållen den vid liv. Har pluggat vakumet till pcv och alla andra vakumportar. växellådan sitter kopplad på konstant vakum. Även fördelaren. Har ingen bromsservo som kan spöka heller.
Vad kan det bero på? Har ställt tändningen åt båda håll så mycket det går.
Och varje gång motorn självdog med 2 portaren så slog den bak ca ett halvvarv.
körde lite idag med nya förgasaren och då gjorde den det bara en gång. Kommer inte ihåg vad jag hade ställt tändningen på då.
Ideér någon??? :?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 02 mar 2014, 19:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 3332
Ort: Norrtelje
Ehhh... Hade du en ny/ nyare fugge? Tänkte om det är stopp i tomgångsmunstycken gammal äcklig soppa/kåda
Hur mår packningarna förgasarfoten kan det dra tjyvluft, gå över allt med startgas när motorn e igång

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 02 mar 2014, 21:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 okt 2010, 19:01
Inlägg: 127
Ort: Borgholm
Det är en begagnad förgasare. men har haft ner den och bytt alla packningar mm och blåst rent alla kanaler med tryckluft när den va isärplockad. Spjällaxelplatta, allt! Det är även nya packningar vid förgasarfoten. Har även sugit på fördelaren för att se så den inte tjuvar luft därifrån med den verkar tät. Får ta ett ryck imorgon och klia mig i huvudet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 02 mar 2014, 21:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 3332
Ort: Norrtelje
Soppatryck??

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 02 mar 2014, 21:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 feb 2010, 22:39
Inlägg: 1249
Ort: I en stad nära dig
testa med att dra en slang från en dunk med soppa, kanske är något knas med tanken/ledningarna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 02 mar 2014, 21:46 
Offline

Blev medlem: 28 okt 2010, 21:18
Inlägg: 707
soppa pumpen kan va dålig med prova sätt ditt en elpump mellan förgasare och pumpen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 02 mar 2014, 22:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 okt 2010, 19:01
Inlägg: 127
Ort: Borgholm
Kanske de kanske! Köper nog hem en ny mekanisk. Funkar inte det så har jag i vart fall en ny pump. Googlade även runt lite och läste att tillskottsventilen kunde balla ur om det är för lågt vakum. Men då ska den ju sam sagt tjuva någonstans. Får gå en vända och sniffa lite startgas ;)
Tack för tipsen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 04 mar 2014, 19:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 okt 2010, 19:01
Inlägg: 127
Ort: Borgholm
Nu så! Problemet hittat.
Det var min flong nya fördelare som var kaputt. Hur och varför?, ingen aning..
Satte tillbaka min gamla. Vakumklockan är kass på den men fick till tändningen på tomgång och där funkar det som det ska. kan stå och brumma på tomgång hur länge som helst nu. Dör heller inte när man lägger i växel.
Så lärdomen av detta är då att inte köpa billiga delar. (även om man vet det så är man ju ändå så jä#la dumsnål) Nu ska det shoppas en ny! 8-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 04 mar 2014, 19:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 3332
Ort: Norrtelje
Så jääla skönt å hitta idiotfel :P

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Theme designed by stylerbb.net & programy © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009
Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]