Jag får inte min 283 att gå nått vidare bra. Skulle backa ut den och damma av den för 2 veckor sedan. Den startade fint men gick inge bra på tomgång, Kunde bara stå ca 5 sek på tomgång sen dog den. Och skulle man lägga i växel så va man tvungen att varva rätt bra för att den inte skulle dö. Känns helt orkeslös. Men stod man och tomvarvade så gick den helt okej. Nu har jag ratat bort min gamla 2 portare och köpte istället en holley 600 och ett original 4 portsinsug. men när jag tog väck den gamla förgasaren trodde jag att jag hade hitta problemet och det var pcv-ventilen. eftersom det va så länge sedan jag startade den så kommer jag inte riktigt ihåg hur den gick innan men det gick i alla fall att växla utan att den dog.
Men som sagt, pcv-ventilen. Eftersom jag nu bytt till nya ventilkåpor med andningsfilter och pcv sitter på konstant vakum tänkte jag att det måste vara problemet. Att han suger på fel sida om förgasaren. Men nu när jag satte dit min Holley (begagnad men nyrenoverad) så kvarstår problemet. Vill inte vara med på tomgång och dör när man lägger i växel. Man måste alltså varva rätt bra för att hållen den vid liv. Har pluggat vakumet till pcv och alla andra vakumportar. växellådan sitter kopplad på konstant vakum. Även fördelaren. Har ingen bromsservo som kan spöka heller.
Vad kan det bero på? Har ställt tändningen åt båda håll så mycket det går.
Och varje gång motorn självdog med 2 portaren så slog den bak ca ett halvvarv.
körde lite idag med nya förgasaren och då gjorde den det bara en gång. Kommer inte ihåg vad jag hade ställt tändningen på då.
Ideér någon???