.
Bromsservot drivs med hjälp av motorns vacuum, dvs om man tar dän slangen mellan servot & motorn blir pedalen väldigt hårdtrampad..
Då den i tillkopplat läge får membranet i servot att suga tryckstången in i huvudbromscylindern lättare med hjälp av motorns vacuum,
Finns en massa olika servon i diameter & även dubbelmembrans med olika servo effekt, ett enkel membrans servo 6" är mer tungtrampat än et 11" tums där av brukar det finnas dubbel membrans för att hålla diametern liten pga utrymmesskäl
Man använder nog de andra hålet i pedalen för den blir väldigt känslig på pedalen annars samt placeringen av en lös huvudbromscylinder använder en annan hålbild på torpeden vs ett servo.. då även stången ska va i så rakt läge som möjligt,
Om ett servo skulle va hårt är det oftast fel på vacum anslutningen mellan motorn & servot eller för trimmad motor så den knappt har nå vacuum så servo effekten uteblir.
Bifogar bild på servot till min Firebird 71" den stora var original men böt till ett mindre pga utrymmes skäl bilen blev kännbart mer trögbromsad men total stum då jag provade utan servot..
// Gustav