Aktuellt datum och tid: 04 maj 2024, 04:34



Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Topplock
InläggPostat: 06 jul 2014, 11:50 
Offline

Blev medlem: 23 nov 2011, 15:12
Inlägg: 52
Vilka topplock skall jag välja? Cheva 283 år
orginal eller 305 toppar år 80-86 nr 14022601
????


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topplock
InläggPostat: 06 jul 2014, 12:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 3332
Ort: Norrtelje
http://www.fastnuf.com/Headguide.html

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topplock
InläggPostat: 06 jul 2014, 14:26 
Offline

Blev medlem: 23 nov 2011, 15:12
Inlägg: 52
Tack men säger inte mig som helt okunnig så mycket mer än att jag vet vilka toppar jag har.Använde 305 topparna förut för dom kan man köra bly fri med och det skulle vara mer komp.Men kör ju med 2portare och standard kam etc och är inte ute efter mer hästar utan bara så drift säkert som möjligt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topplock
InläggPostat: 06 jul 2014, 14:58 
Offline

Blev medlem: 26 sep 2011, 15:51
Inlägg: 430
Ort: Mellerud
har helt för mig att de blir sämre komp med nyare toppar pga större förbrännigsrum, kan ha fel
Angående att köra blyfritt så har ja kört åtskilliga tusentals mil med en helt original 283 utan några som helst tillsatser utan några problem överhuvudtaget
så ja hade kört med original grejerna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topplock
InläggPostat: 06 jul 2014, 17:21 
Offline

Blev medlem: 23 nov 2011, 15:12
Inlägg: 52
angående tillsatser så håller jag med dig.Men mindre förbränningsrum i 305 topparna
så det betyder väl högre komp?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topplock
InläggPostat: 06 jul 2014, 18:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 okt 2010, 19:50
Inlägg: 998
Ort: SÖDERBÄRKE
Hej

Japp, 601orna har endast 53cc förbränningsrum om infon på http://www.mortec.com/castnum.htm stämmer.

Kan dock bli aningen för hög med 95oktan beroende på kolvar :!:

verkar annars vara bra toppar om man kollar på siffrorna, ända dåliga som stod var om de skulle sitta på en 350 & kan då flöda för lite pga ventilstorlek men de finns även 2 olika ventil alternativ för detta gjutnummer :roll:
Men på en 283 borde de väll bli kalas bra..
// Gustav


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topplock
InläggPostat: 06 jul 2014, 19:06 
Offline

Blev medlem: 23 nov 2011, 15:12
Inlägg: 52
Så du skulle välja 305 före original topparna med nr 3884520 ? Om så är fallet varför?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topplock
InläggPostat: 06 jul 2014, 22:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 okt 2010, 19:50
Inlägg: 998
Ort: SÖDERBÄRKE
Hej

Hade nog valt dem mest för de är nyare & förhoppningsvis mindre slitage på dem vs de äldre, Samt så är de väll härdade säten, kom väll 72-73 ?

Men är motorn helt original i övrigt så,, okej då hade jag kört original bara för de hör ihop med resten..

Hade du kört med dem innan & gick den bra då ?

// Gustav


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Topplock
InläggPostat: 07 jul 2014, 00:32 
Offline

Blev medlem: 23 nov 2011, 15:12
Inlägg: 52
305 topparna har jag kört med innan och funkar bra.Och original topparna vet jag bara att dom skulle vara renoverade men det har jag ju inga garantier på.Så det blir nog 305 topparna eftersom det du säger med sätena etc
Tack för svaren.

Göran


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Theme designed by stylerbb.net & programy © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009
Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]