impalas.se http://www.impalas.se/chevy/phpBB3/ |
|
Renovera/uppgradera csb 327 http://www.impalas.se/chevy/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=3656 |
Sida 1 av 2 |
Författare: | nicke [ 06 mar 2016, 20:28 ] |
Inläggsrubrik: | Renovera/uppgradera csb 327 |
Tjenare. Har fått tag på en 327a till min 65a. Tänkte renovera upp den innan jag stoppar i den Nu är det så att jag har dålig erfarenhet av motorrenoveringar så jag kommer att läsa och ställa massa frågor till folk innan jag börjar. Har inte tänkt bygga något monster men är ändå lite sugen på att uppgradera den lite åtminstone. Så vad ska man göra tycker ni? Borrning? Kam? Förgasare? Det jag har liggande på hyllan är väl ett par headers och en brytarlös msd fördelare som ska på. Kom med era idéer å tankar |
Författare: | black66 [ 07 mar 2016, 12:54 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Renovera/uppgradera csb 327 |
Blir bara ett par motfrågor : 1. Vad får det kosta ? 2. Vad vet du om motorn ? Behöver den borras ? Slipa vev ? 3. Vad är dt från början ? 327:an fanns i ett helt knippe olika varianter Om motorn är frisk : Hona ur den , byt ringar och lager , ny kam + kamdrivning : den här tycker jag borde passa ganska bra på gatan http://butik.arvikael-motor.se/Motordel ... ct_id=1325 Förgasare/insug "orginal" 4-port kan sitta kvar om det är friska grejor , de hänger med ganska långt. Annars en 600 kubikfots Holley eller Edelbrock ( många skäller efter Edelbrock men jag har väl haft tur för mina har funkat bra ) + ett nytt insug inga jättepengar. Brytarlöst och headers har du ju redan. Detta är väl en början i alla fall och borde ge lite drygt 300 hästar , men det är helt beroende på hurdan motorn är från början , pengarna rullar ut snabbt om du måste borra + byta kolvar , slipa veven o.s.v. Ett tips är att kolla med Uffe på Arvika El o motor. Han verkar veta ganska bra vad han säljer. // C |
Författare: | nicke [ 07 mar 2016, 13:17 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Renovera/uppgradera csb 327 |
Hej. Jag har inte sätt någon speciell budget egentligen men vill ju givetvis hålla ner så mycket som möjligt. det jag vet om motorn är att den sitter i en bil jag köpt lite på vinst och förlust och ska starta och gå från usa och kommer hit om några veckor. sitter i en bel air 67a och ska vara på 275hp. så jag har ju inte haft isär den. Anledningen til att jag tänkte på borrning är att jag tycker många verkar göra det. verkar vara bra pris på den kammen, har ju kollat lite i classic industries å så men det kanske knappast lönar sej att plocka hem själv från staterna med risk att det kan komma fel saker osv. Har ju hänt förr menar jag |
Författare: | black66 [ 07 mar 2016, 19:41 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Renovera/uppgradera csb 327 |
Jag är absolut ingen motorguru men har lärt mig genom egna misstag att det sällan lönar sig att göra några större arbeten på en gammal smallblock. En 327:a som kanske är den urspungliga orginalmotorn i de bilen har på snart 50 år snurrat åtskilliga varv och är förmodligen ganska sliten. Om den är i körbart skick , starta , lyssna , titta . Kolla oljan och kylvätskan , avgasröken , lyssna på lager och kamdrivning. Lyft av topparna , kolla vändkanter , ventiler , kamaxel . Bort med tråget , kolla lagerspel , repor . Om det behövs borras , slipas , balanseras mm d.v.s. sånt som kräver verkstadsjobb : http://customracing.se/3.html Finns förmodligen verkstäder som är billigare men slutkostnaden sticker snabbt upp om det krävs mera än bara kam+drivning , ringar , lager , oljepump , packningar. Fördelen är att du får en motor som du har koll på , det finns ju annars ett helt knippe "nyrenoverade" på annonssajterna som i princip kan vara totalt värdelösa. // C |
Författare: | nicke [ 07 mar 2016, 20:28 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Renovera/uppgradera csb 327 |
Nej man får väl se konditionen på den helt enkelt men att det är slitet är ju inte omöjligt när det är 50år gammalt. Men det är väl inte ovanligt stt folk slänger ut 15000 och mer på en gammal motor heller? Men det är väl konditionen som bestämmer prislappen som sagt. Bilen ska jag ju ha kvar iaf så det är ju lika bra att göra det riktigt. Sen vore det ju kul med lite vässat i en ss än en sur utsliten 283a |
Författare: | Bagarn [ 07 mar 2016, 20:44 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Renovera/uppgradera csb 327 |
På en 327a är det nog inte ovanligt. |
Författare: | nicke [ 09 mar 2016, 14:16 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Renovera/uppgradera csb 327 |
Bagarn skrev: På en 327a är det nog inte ovanligt. Nej det är väl inte det. Tur man har en tät fru |
Författare: | ChevaPate [ 09 mar 2016, 14:34 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Renovera/uppgradera csb 327 |
nicke skrev: Bagarn skrev: På en 327a är det nog inte ovanligt. Nej det är väl inte det. Tur man har en tät fru Lyllo! |
Författare: | nicke [ 09 mar 2016, 14:46 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Renovera/uppgradera csb 327 |
ChevaPate skrev: nicke skrev: Bagarn skrev: På en 327a är det nog inte ovanligt. Nej det är väl inte det. Tur man har en tät fru Lyllo! Liiiiite sarkasm där å om de nu vore sant skulle det nog inte falla henne in att slänga ut pengar på sånt. Detta med gamla bilar är inte högst på hennes priolista |
Författare: | nicke [ 18 apr 2016, 21:20 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Renovera/uppgradera csb 327 |
Angående denna 327an jag fått tag på. Nu har den äntligen kommit. Kunde iaf konstatera att det sitter mussetoppar på den. 4 ports förgasare. Vet att det fanns flera effekter på dessa motorer. Men hur många hk ligger dom på i detta utförande? |
Sida 1 av 2 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |