Aktuellt datum och tid: 02 maj 2024, 23:17
Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Forumindex » Teknik » Motor och drivlina
|
Sida 1 av 1
|
[ 5 inlägg ] |
|
Författare |
Meddelande |
Roedluvan
|
Inläggsrubrik: Storlek på förgasare Postat: 24 maj 2016, 08:23 |
|
Blev medlem: 09 maj 2011, 09:55 Inlägg: 59
|
Hej,
Är det någon på forumet som sitter och håller på vilken storlek man ska välja på förgasaren?
Jag är intresserad av storlek till en 396a. Jag är ute efter både bränsleekonomi och att motorn går fint.
Idag sitter det en nästan ny edelbrock 1407 (750) förgasare på som förra ägaren satte på innan han sålde. Jag upplever dock att motorn går orent vid gaspådrag och tänkte lämna in den för kalibrering. Dock har nu flera sagt att jag borde skaffa en mindre förgasare först eftersom denna är på tok för stor för min motor.
|
|
|
|
black66
|
Inläggsrubrik: Re: Storlek på förgasare Postat: 24 maj 2016, 09:25 |
|
Blev medlem: 03 nov 2011, 19:32 Inlägg: 936 Ort: Hallsberg
|
En generell regel säger 1,5 kubikfot per hästkraft : 400 hk = 600 förgasare , 500 hk =750 o.s.v. en 396:a standard = 325 hk, ska räcka med en 500 egentligen. Visst, det går ju att bestycka om en 750 men du får ett knepigt bränsle/luft förhållande , särskilt på låga varv.
// C
|
|
|
|
ChevaPate
|
Inläggsrubrik: Re: Storlek på förgasare Postat: 24 maj 2016, 18:25 |
|
Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37 Inlägg: 3332 Ort: Norrtelje
|
_________________ four doors no waiting
|
|
|
|
Roedluvan
|
Inläggsrubrik: Re: Storlek på förgasare Postat: 24 maj 2016, 21:53 |
|
Blev medlem: 09 maj 2011, 09:55 Inlägg: 59
|
Tackar! Då vet jag, 750ccm på min 396a som i övrigt är helt original är för stort. Surt, får kolla om någon är intresserad av ett byte.
// Kristian
|
|
|
|
Fippls
|
Inläggsrubrik: Re: Storlek på förgasare Postat: 24 maj 2016, 23:15 |
|
Blev medlem: 21 jun 2010, 23:10 Inlägg: 240
|
Skulle tro att du kan komma väldigt långt med en 750-gasare om du ställer in den rätt! Själv köpte jag en AEM bredbandslambda med mätare och satte tillfälligt fast den och därmed kunde jag utläsa att motorn gick åt skogen för fett vid acceleration och lite för tunt vid motorvägsfart. Känns som några av dom mest välspenderade 2500 kronorna jag lagt på bilen!
|
|
|
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 5 inlägg ] |
|
Forumindex » Teknik » Motor och drivlina
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
|
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori
|