Aktuellt datum och tid: 26 apr 2024, 05:17



Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bakaxel 65a
InläggPostat: 26 maj 2016, 22:13 
Offline

Blev medlem: 19 okt 2015, 20:07
Inlägg: 9
Hej jag har en 65a och har räknat ut att min bakaxel är en 10 bult och att utväxlingen är aldeles för hög, varvar just ingenting på landsvägen.
troligen ingen diff heller då den enhjular dom få gånger den orkar lös.
så jag undrar lite hur ja ska göra å vad ja behöver veta om axeln när om köpa ny utväxling och kanske lamell diff eller leta en annan axel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bakaxel 65a
InläggPostat: 26 maj 2016, 23:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 3332
Ort: Norrtelje
http://www.blocket.se/gavleborg/Chevrol ... 11&w=3

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bakaxel 65a
InläggPostat: 27 maj 2016, 11:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03 nov 2011, 19:32
Inlägg: 936
Ort: Hallsberg
Nu blir jag nyfiken , det är inte ofta någon klagar på att det varvar för lite.
Du har en 10-bult , eftersom det är en 65:a så borde det vara en 8,2" med som lägst 3,08 i utväxling ( 2,73 kom inte förrän 1966 , men det kan ju ha blivit bytt på vägen till dig).
Lite snabb matematik :
Omkretsen på ett däck är lite drygt 2 meter ( 225/60-15 ) , lika med ca 500 varv på en kilometer. Utväxling i bakaxeln 3:1 utväxling i lådan 1:1 på högsta växel ( om du inte har en 700 låda , då blir det 0,7:1 ).
Detta innebär att motorn snurrar 1500 ( 1050 med 700låda ) varv på en kilometer , kör du i 60 hinner du 1 kilometer på en minut.
90 = 2250 ( 1600 )
120 = 3000 ( 2100 )
Borde inte vara några problem med varvtalet , vad har du för motor ?
Jag vet att kompisen pep lite med 150 hästars 305 och 700 låda framför en 2,73 axel men det var mest för att lock-up:ens till och frånslag hamnade precis i "cruising speed"´
Det finns en bra sida om du vill räkna på det själv
http://www.markwilliams.com/calculators.aspx
Diffbroms är inte nödvändigt för den stora massan , det krävs en hel del motor för att vrida loss båda bakhjulen på en 2 ton tung bil.
Men det beror ju på hur du tänker använda bilen. Kan dock av egen erfarenhet säga att det är inte särskilt behagligt att lyssna på 3000 varv genom i princip odämpade 2,5" pipor på sidan av bilen mil efter mil.
// C


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bakaxel 65a
InläggPostat: 27 maj 2016, 16:55 
Offline

Blev medlem: 10 dec 2009, 12:51
Inlägg: 2041
Ort: Haninge
Jag har lika på 60an. Men det beror nog på att det satt 6a & manuell från början. 65an minns jag inte hur det var med.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Theme designed by stylerbb.net & programy © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009
Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]