Aktuellt datum och tid: 04 maj 2024, 09:51
Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Forumindex » Teknik » Motor och drivlina
|
Sida 1 av 1
|
[ 5 inlägg ] |
|
Författare |
Meddelande |
Fredrik.M
|
Inläggsrubrik: Blårök Postat: 27 mar 2017, 14:28 |
|
Blev medlem: 26 mar 2014, 19:52 Inlägg: 5
|
Har en 348 som jag har gjort en lättare renovering på, är genomgången med nya kolvringar, kam, lyftare osv. Saken är den att kamaxeln skulle köras in på tomgång 2000 varv i 20 min. Bytte olja direkt efter, när jag gjorde det gick det fint, ingen blårök. Sen ställde jag in bilen för vinterförvaring och nu när jag startat upp den igen så blåryker det ur höger avgasrör. Har kollat stiftena och och alla var bra förutom på 2 cylindrar som var sotiga. Vad kan det vara? Ventiltätningarna är nya, om några har hamnat konstigt när jag monterat dom? Men då skulle det väl bara ryka vid uppstart? Kan jag ha sån otur att ringarna redan blivit dåliga?
|
|
|
|
ChevaPate
|
Inläggsrubrik: Re: Blårök Postat: 27 mar 2017, 20:33 |
|
Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37 Inlägg: 3332 Ort: Norrtelje
|
Skjuter ifrån höften.... Antingen är ventiltätningarna "gamla" eller gått sönder vid montering. Var det nya ventiler? Hur va ventilstyrningarna? Kan oljeringarna på två kolvar monterats fel?
_________________ four doors no waiting
|
|
|
|
Fredrik.M
|
Inläggsrubrik: Re: Blårök Postat: 27 mar 2017, 22:55 |
|
Blev medlem: 26 mar 2014, 19:52 Inlägg: 5
|
Ventilerna är gamla, slipade in dom och kollade tätheten med t-röd å det var lugnt. Jo ringarna kan ju hamnat fel, fast ganska så säker på att inga öppnings gap på ringarna hamnade mitt för varann. Men får väl ut och köra med bilen lite till helgen och se om det blir någon skillnad, annars får jag väl börja riva igen....
|
|
|
|
Fippls
|
Inläggsrubrik: Re: Blårök Postat: 01 apr 2017, 18:16 |
|
Blev medlem: 21 jun 2010, 23:10 Inlägg: 240
|
Har du testat köra kompressionstestare på dom dåliga cylindrarna?
|
|
|
|
mbc
|
Inläggsrubrik: Re: Blårök Postat: 03 apr 2017, 12:06 |
|
Blev medlem: 24 jul 2010, 01:31 Inlägg: 665
|
Mätte du upp ventilskaften samt kollade spelet ventil/styrning? Är det för mycket spel så blåryker den ändå. Kollade i boken Spelet får vara max 7 hundradels mm på insug och max 8 hundringar på avgas. sen får ju inte ventilskaftet vara för slitet heller... Och mätte du upp cylindrarna? Där finns ju oxå toleranser.
|
|
|
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 5 inlägg ] |
|
Forumindex » Teknik » Motor och drivlina
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
|
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori Du kan inte bifoga filer i denna kategori
|