Aktuellt datum och tid: 28 apr 2024, 14:45



Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Blårök
InläggPostat: 27 mar 2017, 14:28 
Offline

Blev medlem: 26 mar 2014, 19:52
Inlägg: 5
Har en 348 som jag har gjort en lättare renovering på, är genomgången med nya kolvringar, kam, lyftare osv. Saken är den att kamaxeln skulle köras in på tomgång 2000 varv i 20 min. Bytte olja direkt efter, när jag gjorde det gick det fint, ingen blårök. Sen ställde jag in bilen för vinterförvaring och nu när jag startat upp den igen så blåryker det ur höger avgasrör. Har kollat stiftena och och alla var bra förutom på 2 cylindrar som var sotiga. Vad kan det vara? Ventiltätningarna är nya, om några har hamnat konstigt när jag monterat dom? Men då skulle det väl bara ryka vid uppstart? Kan jag ha sån otur att ringarna redan blivit dåliga?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blårök
InläggPostat: 27 mar 2017, 20:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 3332
Ort: Norrtelje
Skjuter ifrån höften.... Antingen är ventiltätningarna "gamla" eller gått sönder vid montering.
Var det nya ventiler? Hur va ventilstyrningarna?
Kan oljeringarna på två kolvar monterats fel?

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blårök
InläggPostat: 27 mar 2017, 22:55 
Offline

Blev medlem: 26 mar 2014, 19:52
Inlägg: 5
Ventilerna är gamla, slipade in dom och kollade tätheten med t-röd å det var lugnt. Jo ringarna kan ju hamnat fel, fast ganska så säker på att inga öppnings gap på ringarna hamnade mitt för varann. Men får väl ut och köra med bilen lite till helgen och se om det blir någon skillnad, annars får jag väl börja riva igen....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blårök
InläggPostat: 01 apr 2017, 18:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 jun 2010, 23:10
Inlägg: 240
Har du testat köra kompressionstestare på dom dåliga cylindrarna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blårök
InläggPostat: 03 apr 2017, 12:06 
Offline

Blev medlem: 24 jul 2010, 01:31
Inlägg: 665
Mätte du upp ventilskaften samt kollade spelet ventil/styrning?
Är det för mycket spel så blåryker den ändå.
Kollade i boken
Spelet får vara max 7 hundradels mm på insug
och max 8 hundringar på avgas.
sen får ju inte ventilskaftet vara för slitet heller...
Och mätte du upp cylindrarna?
Där finns ju oxå toleranser.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Theme designed by stylerbb.net & programy © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009
Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]