Hej!
Nu är det såhär att jag slängt i en nyrenoverad 307a i bilen.
Motorn är uppstartad och inkörd av han som byggde den och gick mycket bra.
Jag köpte den som longblock och har flyttat över det mesta från min gamla motor. Nytt är bränslepump, tändstift samt en ny msd HEI fördelare. Till denna har jag en edelbrock 1406.
Problemet jag har är att om jag nollar motor och kollar så att jag har första cylindern i tdc i tändläge, detta gör jag via att plocka av ventilkåpan och kolla på vipparna för insug samt avgas, när insug öppnar och åter stängt så kör jag runt den tills kolven är i topp läge. Detta stämmer bra med markeringen på svängningsdämparen som då står ungefär på 0 grader på mätskalan för tändningen. Efter att gjort detta så sätter jag i fördelaren med rotorn pekandes ungefär mot 1ans cylinder och ser till att ha tändkabeln från 1ans cylinder rakt för rotorn. Efter att jag gjort detta och provar att starta så händer det ingenting. Den tänder till ibland men vägrar att starta. Ställer jag däremot om tändningen till väldigt mycket advanced så startar den tillsist. Men då står tändningen såpass mycket i förtändning att markeringen på svängningsdämparen är ungefär rakt över bränslepumpen om man kollar med tändlampa. I detta läge startar den men det är omöjligt att få en bra tomgång eller att få den att hålla sig i liv om man petar i en växel, vilket jag kan förstå med tanke på att det står helt fel i min värld.
Jag har provat att sätta fördelaren 180 grader åt ”fel” håll ifall jag skulle vara på fel cykel i tdc, men detta ger som förväntats endast resultatet att den baktänder genom förgasaren. Tändkablarna har jag gått igenom och de ger bra gnista. Jorden är bra till insuget som fördelaren jordar i så jag har mer eller mindre uteslutet att problemet är gnista, utan isåfall timing av tändningen.
Denna procedur har jag gjort ca 20ggr så tycker att jag bör ha fått det rätt, men jag kanske gör fel någonstans när jag ställer den i tdc?
Jag hade samma fenomen med min gamla fördelare som jag monterade först, därav att jag köpt ny. Det som kvarstår är då förgasaren. För att den ska tända till när allt är nollat och sitter rätt monterat så måste jag hålla full gas, även om jag ställer på tändningen så måste jag hålla full gas för att den ska starta. Detta tycker jag är ett tecken på att den får för mycket bensin. Det som gör mig förvirrad här är dock att denna förgasare satt på en 283 som var helt orginal och fungerade fint. Den nya motorn har vassare kam, är större samt har portade toppar samt insug. Detta bör i min värld vilja ha mer bensin?
Kan det vara så att problemet i sig ligger i att förgasaren är totalt helt åt helvete fel inställd till denna motor och dränker motorn, så när tändningen står rätt så vill den inte starta, men att den på något sätt orkar starta när jag ställer på tändningen och detta har fått mig att snöa in på att det är tändningen som vart problemet?
Det ska tilläggas att den ”spottar” bensin ur förgasaren när man ställer på tändningen så mycket som jag beskrev ovan. Samt att jag provat att köra på startgas med bränsletillförseln både på och bortkopplad från förgasaren.
Att det är något fel på motorn är uteslutet då den gått bra innan med annan förgasare osv samt att den verkar lira bra när man får igång den med den enorma förtändningen om man bortser från tomgången.
Om någon har någon som helst erfarenhet eller tips att komma med så mottages både idiotförklaringar och vägledning tacksamt, börjar bli förbannat less att inte komma någon vart med detta nu när midsommar står runt knuten...