Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 18:34



Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 307 startar endast vid extrem förtändning
InläggPostat: 13 jun 2020, 01:02 
Offline

Blev medlem: 28 jun 2019, 11:33
Inlägg: 18
Hej!
Nu är det såhär att jag slängt i en nyrenoverad 307a i bilen.
Motorn är uppstartad och inkörd av han som byggde den och gick mycket bra.
Jag köpte den som longblock och har flyttat över det mesta från min gamla motor. Nytt är bränslepump, tändstift samt en ny msd HEI fördelare. Till denna har jag en edelbrock 1406.

Problemet jag har är att om jag nollar motor och kollar så att jag har första cylindern i tdc i tändläge, detta gör jag via att plocka av ventilkåpan och kolla på vipparna för insug samt avgas, när insug öppnar och åter stängt så kör jag runt den tills kolven är i topp läge. Detta stämmer bra med markeringen på svängningsdämparen som då står ungefär på 0 grader på mätskalan för tändningen. Efter att gjort detta så sätter jag i fördelaren med rotorn pekandes ungefär mot 1ans cylinder och ser till att ha tändkabeln från 1ans cylinder rakt för rotorn. Efter att jag gjort detta och provar att starta så händer det ingenting. Den tänder till ibland men vägrar att starta. Ställer jag däremot om tändningen till väldigt mycket advanced så startar den tillsist. Men då står tändningen såpass mycket i förtändning att markeringen på svängningsdämparen är ungefär rakt över bränslepumpen om man kollar med tändlampa. I detta läge startar den men det är omöjligt att få en bra tomgång eller att få den att hålla sig i liv om man petar i en växel, vilket jag kan förstå med tanke på att det står helt fel i min värld.
Jag har provat att sätta fördelaren 180 grader åt ”fel” håll ifall jag skulle vara på fel cykel i tdc, men detta ger som förväntats endast resultatet att den baktänder genom förgasaren. Tändkablarna har jag gått igenom och de ger bra gnista. Jorden är bra till insuget som fördelaren jordar i så jag har mer eller mindre uteslutet att problemet är gnista, utan isåfall timing av tändningen.

Denna procedur har jag gjort ca 20ggr så tycker att jag bör ha fått det rätt, men jag kanske gör fel någonstans när jag ställer den i tdc?

Jag hade samma fenomen med min gamla fördelare som jag monterade först, därav att jag köpt ny. Det som kvarstår är då förgasaren. För att den ska tända till när allt är nollat och sitter rätt monterat så måste jag hålla full gas, även om jag ställer på tändningen så måste jag hålla full gas för att den ska starta. Detta tycker jag är ett tecken på att den får för mycket bensin. Det som gör mig förvirrad här är dock att denna förgasare satt på en 283 som var helt orginal och fungerade fint. Den nya motorn har vassare kam, är större samt har portade toppar samt insug. Detta bör i min värld vilja ha mer bensin?

Kan det vara så att problemet i sig ligger i att förgasaren är totalt helt åt helvete fel inställd till denna motor och dränker motorn, så när tändningen står rätt så vill den inte starta, men att den på något sätt orkar starta när jag ställer på tändningen och detta har fått mig att snöa in på att det är tändningen som vart problemet?
Det ska tilläggas att den ”spottar” bensin ur förgasaren när man ställer på tändningen så mycket som jag beskrev ovan. Samt att jag provat att köra på startgas med bränsletillförseln både på och bortkopplad från förgasaren.

Att det är något fel på motorn är uteslutet då den gått bra innan med annan förgasare osv samt att den verkar lira bra när man får igång den med den enorma förtändningen om man bortser från tomgången.

Om någon har någon som helst erfarenhet eller tips att komma med så mottages både idiotförklaringar och vägledning tacksamt, börjar bli förbannat less att inte komma någon vart med detta nu när midsommar står runt knuten... :( :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 307 startar endast vid extrem förtändning
InläggPostat: 13 jun 2020, 19:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 3332
Ort: Norrtelje
Tänk på att vevaxeln snurrar två varv när fördelaren har snurrat ett varv!

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 307 startar endast vid extrem förtändning
InläggPostat: 13 jun 2020, 19:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 3332
Ort: Norrtelje
Tare lugnt, veva runt ett varv till å sätt ner fördelaren!

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 307 startar endast vid extrem förtändning
InläggPostat: 15 jun 2020, 07:52 
Offline

Blev medlem: 28 jun 2019, 11:33
Inlägg: 18
Tack för svar!
Detta har jag provat,jag har även kollat noga så att jag är på rätt cykel genom att se att insugsventilen stänger och när den därefter komprimerar så bör jag ha tändläge. däremot så har jag blivit lurad av markeringen på svängningsdämparen. när jag känt efter nu ordentligt efter vart kolven befinner sig i cylindern så är denna precis att den börjar gå ner när markeringen står för 0.
ställde den i TDC efter hur jag tyckte den skulle stå på känn med ett verktyg mot kolven och provade där, då krävdes det inte mycket mixtrande för att få igång den så frågan är om det är så mycket förtänding trots allt. bästa vore att få tag i en kolvstopp och få ut det exakta TDC, men detta har jag ingen just nu.

Däremot så har jag insett att jag har ett annat problem nu när jag fått den att starta. Endera har jag dåliga tändkablar som gör att någon cylinder missar på tomgång, men klarar att skicka ut kräm nog när man varvar lite för då svarar den fint på alla cylindrar.
Eller så har jag problem med ena blandskruven till tomgången då jag kan skruva in den högra fullt utan att motorn påverkas. Kan skruva den hur som helst och tomgången påverkas inte. Är en edelbrock 1406, och insuget är tvåplan.

Känns som att jag kan vara en bit på vägen nu, ska på med ordentliga kablar sen blir nästa steg att prova annan fugge alternativt att slänga på mitt gamla enplans insug. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 307 startar endast vid extrem förtändning
InläggPostat: 16 jun 2020, 20:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 3332
Ort: Norrtelje
Ehh har du provstartat med gamla tändkablar som inte är för hei fördelare?
Isåfall får du problem!
Måste vara kabel för hei!

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 307 startar endast vid extrem förtändning
InläggPostat: 17 jun 2020, 13:17 
Offline

Blev medlem: 28 jun 2019, 11:33
Inlägg: 18
Hej!

Nejdå det satt HEI tidigare även på min gamla motor, så kablarna är för HEI.
Men satte på nya helt kablar igår och det gjorde ingen skillnad så dom är uteslutna.

Satte även på enplans insuget som jag körde på den gamla motorn för att se om det gick bättre att justera in tomgången med detta. Anledningen till min teori om att det borde fungera bättre än det nya tvåplans insuget som satt på är att då ena blandskruven knappt påverkade tomgången så borde ett enplansinsug vara mer förlåtande om ena tomgångskretsen på förgasaren är lite vajsig. Fungerade ju uppenbarligen på den gamla motorn. Detta gorde dock ingen större skillnad men fick till tomgången aningen bättre.

Nu är jag så att jag kan få till en någorlunda tomgång men direkt jag lägger i växel så dör bilen, både med back och med drive.
Är man med på bromsen och ger lite gas så kan det gå att få i växel, och då går den hur bra som helst när man drar en repa så länge man är med och parerar på gasen när man bromsar in eller stannar.

Kan det vara att vikterna i fördelaren går ut och ökar tändningen redan på tomgång då jag har den aningen högt för att få den att gå, så när jag lägger i växel och tomgången sjunker en aning så går vikterna in igen och tomgången sjunker ytterligare och bilen dör?
Vakum läcka är utestlutet för kollat att 100 ggr och satte nya packningar med packningslim igår när jag bytte insug. reagerar inte alls på startgas någonstans. problemet kvarstår om jag pluggar alla vakumslangar.
'
Blir snart galen på detta och känns som att jag är påväg att gå ibet..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 307 startar endast vid extrem förtändning
InläggPostat: 17 jun 2020, 13:26 
Offline

Blev medlem: 28 jun 2019, 11:33
Inlägg: 18
Ska även tilläggas att om jag nollar den nu och har den i TDC med 1:ans cylinder, ställer fördelaren så den står för 1:ans stift/kabel så startar den inte. tänder lite men behövs en del förtändning för att få den att starta. har kommit fram till att orginalmarkeringen på svängningsdämparen inte är rätt, utan ritat upp ett nytt streck. finns vad jag förstått olika dämpare med olika markeringar och jag har uppenbarligen fel för min motor.
Dock så tycker jag att det behövs lite väl mycket tändning för att den ska starta, men får se om jag kan få på en graderingsskala på dämparen så jag kan kollad detta till 100%.

Hur mycket förtändning är normalt att man måste ha om man kör vassare kam?
Kammen är:

Crane Z-Series Cam
Duration 256/268
Lift .432/.459
Cam Style:Hydraulic flat tappet
Basic Operating RPM Range:1,200-5,200


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 307 startar endast vid extrem förtändning
InläggPostat: 17 jun 2020, 19:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 3332
Ort: Norrtelje
Ölandsbron hade ett liknande problem...

Saxade lite:
Nu så! Problemet hittat.
Det var min flong nya fördelare som var kaputt. Hur och varför?, ingen aning..
Satte tillbaka min gamla. Vakumklockan är kass på den men fick till tändningen på tomgång och där funkar det som det ska. kan stå och brumma på tomgång hur länge som helst nu. Dör heller inte när man lägger i växel.
Så lärdomen av detta är då att inte köpa billiga delar. (även om man vet det så är man ju ändå så jä#la dumsnål) Nu ska det shoppas en ny! 8-)

viewtopic.php?f=23&t=3004

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 307 startar endast vid extrem förtändning
InläggPostat: 18 jun 2020, 07:52 
Offline

Blev medlem: 28 jun 2019, 11:33
Inlägg: 18
Är mycket möjligt att det är fördelaren som krånglar trots att den är ny.
Är dock en msd streetfire och ingen blingbling, även om jag vet att de tillverkas i kina de med. sedan så har jag samma symptom med min andra hei monterad därav att jag inte är så villig att tro att det är fel på dem.. :roll: men man ska aldrig säga aldrig, blir å prova med en ny fugge som denna motor gått med innan nu idag. Fungerar inte det åker den ur igen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 307 startar endast vid extrem förtändning
InläggPostat: 18 jun 2020, 12:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 3332
Ort: Norrtelje
Jag köpte 2 MSD Streetfire från Norrlands Custom, stoppade i en båt (350x2)
Den ena la av efter bara några timmar...
Jag skickade tillbaka den å fick efter 2 veckor en ny som fungerade!

Som sagt... liiitar inte riktigt på barnarbetare i Kina som får 3,50 i timmen!!

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Theme designed by stylerbb.net & programy © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009
Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]