Jag tänkte lägga upp en tråd om min Caprice, hoppas det är ok även fast det inte är en renrasig Impala
.
Finns ju även ett caprice forum men det riktar sig mera till 80-tals pråmar med "trä"-sidor, då trivs jag bättre här!
Jag hade drömt länge om en -65 Impala 2 d HT men ekonomin och brist på garage satte stopp för de planerna. Tids nog kom det fru och barn in i bilden och med det ett tillhörande husköp, garaget var fixat!
Efter att föräldraledigheter och de värsta blöjutgifterna var avklarade så ljusnade det även något på den ekonomiska fronten, nu skulle det handlas bil!
Med små barn kommer även bilbarnstolar, såväl framåtvända som bakåtvända och efter att ha upplevt besvären med att få in ungarna i bakvända stolar i svärfars Cutlass Cab (uppcabat så klart) så insåg jag att det fick bli en 4d HT istället.
Sökandes inleddes och som vanligt så är det ju så att när man har tomt på kontot så fylls Blocket och andra annonssidor av bilar av just den modell man är ute efter, självklart till bra priser och gärna i grannskapet.
När man däremot har pengarna på kontot, då lyser allt vad vettig bil heter med sin frånvaro och skulle bilen finnas så är det 100 mil enkel väg.
Ringde och åkte och kikade på ett gäng blandade bilar, nån Pontiac, en Chevelle ett par Buick men nä.. det var ju en 65 Impala som låg i bakhuvudet. Var tom halvvägs till Örnsköldsvik för att titta på en -66 Impala då säljaren ringde och sa att han sålt bilen trots att vi hade bestämt att vi skulle komma. Var bara att vända och åka hem 25 mil. Då var man glad..
Till slut dök den upp, annonsen.
Råkade se den 5 minuter efter att den hade kommit ut på blocket, rätt pris, fyra dörrar, hardtop, 65:a, Impala Caprice stog det i annonsen.. Vafa.. det fanns väl inte nån Caprice 65? Skitsamma, fram med telefon! Jo då den fanns kvar och säljaren lätt vettig, lovade att hålla bilen till vi kom fram. Fredagkväll var det också så på lördagsmorgonen var det bara att åka.
Bilen fanns i Värmland så det var 50 mil enkel väg. Säljaren var som sagt vettig och hade berättat på telefon allt som var bra och allt som var mindre bra, kort sagt var det inga överaskningar så det blev affär. Lite vågat kanske att köra 50 mil hem med en gammal bil som man inte vet något om men det gick bra!
Sitter 283 och pg i den. Servostyrning och bromsar och den hade gått drygt 7000 miles på mätaren och det känns som att det kan stämma. Importerad från Kalifornien 2009. Gjordes inte många Caprice 1965, av 1,2 milj tillverkade var bara 37500 Caprice. Senast jag kollade för nått år sen fanns det 17 i sverige.
1 maj 2010 precis nyinköpt, vansinnigt vackra BMW hjul sitter på:
Första jag gjorde förutom lite allmän översyn var att greja ett dubbelt avgassystem. Det satt ett enkelt på och en jättedämpare så bilen hördes knappt.
Köpte lösa delar på biltema och det blev väl hyfsat med tanke på priset men det läcker här och var så nu till våren köper jag ett nytt komplett system.
Köpte även fälgar till sommaren 2010, Coys C5 Black Chrome 18 tum, verkar vara väldigt ovanliga i sverige.
Före:
Efter:
Jag har målat hjulhusen och trummorna, tagit av ett varv på framfjädrarna och köpt hi-jackers sen bilderna togs.
Köpte nya baklyktglas:
Svetsade en dragkrok efter att ha fått mallar till sidostyckena från ChevaPate, stort tack Patric!
Köpte en beg dragbalk med delbar krok från en xc70, skar loss kroken och svetsade på den nya balken. Godkänd för 1500 kg.
Köpte en ny Grant-ratt, skön att hålla i och passar bra till träinredning.