impalas.se http://www.impalas.se/chevy/phpBB3/ |
|
-70 Caprice 454LS5 - motorrenovering http://www.impalas.se/chevy/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=4037 |
Sida 1 av 3 |
Författare: | Vargen [ 28 apr 2020, 16:38 ] |
Inläggsrubrik: | -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
Köpte i höstas en -70 Chevrolet Caprice coupé. Just 1970 var första året för 454-motorn som ju ersatte 427:an från föregående årsmodeller. För fullsizeprogrammet fanns två varianter – LS4 på 345hp och LS5 på 390hp. Den senare ett ovanligt option – endast 2549 bilar av totalt ca 700.000 tillverkade fullsize Chevy 1970 fick denna motor som i försäljningsbroschyren kallades ”Mr. Big”. Min Caprice har original ”window sticker” och där framgår att bilen kom från fabrik med LS5 454 390hp – mycket trevligt! Dessutom är det matching no. än idag på motor, låda (TH400) och bakaxel (12bult LSD). Det som är gjort med motorn är att den fått en mekanisk rullkam XR274 från Comp med tillhörande rulllyftare och rullvippor, aluminiuminsug från PPC, Holley 770 Avenger förgasare, MSD tändning, Hooker Super Competition headers och dubbelt 3” avgassystem. Stor alukylare med dubbla elfläktar. För övrigt är bilen ganska orörd med fin originalinredning, till stor del originallack i kulören Fathom Blue. Klassiska 15x8½ American Racing Torque Thrust runt om med 255/60 bak och 235/60 fram. Av allt att döma har bilen har levt sitt liv i New York - i bakrutan finns stickers från tidigt 70-tal från diverse legendariska dragstrips runt NY. Bilen har inte varit besiktad sen den kom till Sverige 2011 och var i behov av en översyn av motorn. Alltså blev det hämtning med lastbil (tack svärfar). Väl hemma i garaget beslutade jag att lyfta ur motorn för att göra ett grundligt jobb: -Full genomgång av motor -Nya packningar i hela motorn -Nya ramlager -Nya vevlager -Nya kamlager -Ny högvolyms oljepump -Renovera topplock -Polering av vevaxelns lagerytor -Tvättning av block i s.k. ”hot tank” -Toppdecka blocket -Honing av cylindrar -Måla hela motorn i korrekt Chevy orange -Nya OEM ventilkåpor med spacers för att rymma rullvipporna -Ny OEM luftrenare med korrekta dekaler -Nytt insug Edelbrock Performer RPM -Ny mekanisk bensinpump med högre kapacitet -Nya bränsleledningar och filter -Ny termostat -Ny nedre kylarslang utan T-rör för expansionskärl (som ska tas bort) -Grundlig tvätt av motorrum -Målning och uppfräschning i motorrum -Ny oljekylare automatlåda samt rör/slangdragning -Ny infästning för alukylaren |
Författare: | Vargen [ 28 apr 2020, 16:42 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
Efter att motorn var ur bilen så fick jag beställa passande skruv för att få upp den gristunga 454:an i mitt gamla motorstativ. Under väntetiden på skruv så roade jag mig med att kolla alla nummer och skruva loss flexplattan. Yes, det är ett korrekt #512-block... ... med korrekt märkning HIPER PASS - dvs "high performance, passenger car"... ... och korrekt kod "CGU" för LS5:an samt chassienummer och produktionsdatum. Med motorn i stativet åkte topparna av. Kvalificerad gissning - denna motor har aldrig varit öppnad. Så ser original topplockspackningarna från 1970 ut iaf. Cloyes true roller kamdrivning uppdaterades ihop med rullkammen för några år sedan. Kammen byttes med motorn i bilen och det syns på kamlagren som fått ganska grova repor. De ska bytas! Här har jag fått ur vev, kolvar och stakar och kan konstatera att cylinderloppen är riktigt fräscha, knappt några vändkanter. Denna bil kan inte ha gått jättelångt. När jag tog ut denna kolv så sprätte ena ringen iväg i 4 bitar - hög tid att byta alla ringar! Original högkompskolvar från 1970. Eftersom kamlagren ska bytas (specialverktyg), veven behöver poleras och cylindrarna honas så kände jag att jag kan lika gärna skicka iväg motorn till den lokala motorbyggaren så får han fixa det, inklusive tvättningen i "hot tank". |
Författare: | Vargen [ 28 apr 2020, 16:52 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
Ja, såhär ser motorrummet ut efter att motorn lyfts ur, behövs en uppfräschning. Den märkliga transmissionsoljekylaren och installationen av densamme har jag plockat bort, det blir en helt ny oljekyl med slangdragning hela vägen från lådan. Rullat ut bilen för att högtryckstvätta motorrummet. Dränkt i avfettning, får ligga och gro en stund. Allt fett och lös smuts är borta - nu återstår slipning och målning! Medan motorn är hos motorfirman så bestämde mig för att börja från botten: Först invändig rengöring av oljetråget. Var extremt noggrann för att säkerställa att det blev rent mellan dubbelplåtarna. Gjorde säkert tio upprepade "vaskningar" med bensin ända tills dess att bensinen inte längre blev missfärgad av gammal olja. Därefter renblåsning med tryckluft och olja in ytorna med ren motorolja. Sen blev det dags att ta itu med utsidan av tråget. När jag höll på med packningsborttagning på topparna så upptäckte jag att den CRC Gasket Remover jag använde var väldigt effektiv på att även lösa upp motorfärgen. Således använde jag det lilla som var kvar i sprayburken till oljetråget. Nu gick det ganska lätt att skrapa bort färgen med ett stämjärn. När all lös färg var borta så penslade jag hela tråget med rostborttagare. Det fanns nämligen en hel del ytrost på den del som ligger direkt över framvagnsbalken. All ytrost försvann inte som synes - så jag fick ta ett varv med roterande stålborste. Tyvärr fick jag ingen bild på det - var nog alldeles för ivrig att få på grundfärgen: [/url] Slutresultatet i original Chevy orange! Hämtat hem en nypolerad vevaxel och ett block som blivit tvättat, honat, toppdeckat och försett med nya kamlager. Började att maskera för kommande målning. Jag har även byggt ett eminent verktyg för att komprimera ventilfjädrar. Det är ju dubbla fjädrar och en vanlig båge blir för klen. Funkade kanon, och alla ventiler är ute! Efter maskering gick jag över hela blocket med roterande stålborste, vilket gav en yta av rent gjutjärn. Därefter blåste jag rent med tryckluft och lade första lagret av Chevy-orange: |
Författare: | Vargen [ 29 apr 2020, 07:56 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
På motorn satt en kromad eftermarknads bröstkåpa, många gillar det men jag vill att allt så långt som möjligt ska vara "factory". Hittade original bröstkåpa bland delarna som följde med bilen, skitig och jävlig men helt klart värd att rädda! Dränka med avfettning och jobba med diskborsten. Lite färg på detta så blir det bra. Kromade kåpan som referens. Lyckades i gömmorna hitta lämpliga verktyg för att demontera främre packboxen: Med färg på! Raskt vidare till vattenpumpen: Tyvärr ingen bild direkt före lack, fick bort det mesta av den röda färgen med roterande stålborstar av olika storlekar. Även svängningsdämparen har strippats på röd färg och målats orange. Topparna har fått sig en helrenovering på motorfirma: Nya Clevite ramlager som kollades med plastigage och alla spel låg på 0.002" vilket är helt perfekt. Veven sitter nu alltså på plats och nu är det dags att kasta i kolvar (som fått nya moly-kolvringar) och vevstakar med ny vevlager: |
Författare: | Vargen [ 29 apr 2020, 08:03 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
Så - kolvarna åkte i, med nya molyringar och Clevite vevlager. Alla lagerspel kontrollerades med plastigage. Mycket skruvande blir det när alla vevstaksöverfall ska momentdras i tre steg dubbelt upp. Därefter var det dags att provmontera den nya högvolymsoljepumpen från Melling med tillhörande ny pickup/sil och kontrollera frigången mot oljetråget. Kunde konstatera att det motsvarade originalpumpen/pickupen. Efter att jag bankat in pickupens rörände i oljepumpen så gjorde jag som Melling föreskriver - dvs TIG-svetsar röret mot pumpen för att verkligen säkerställa att det inte ska vibrera loss. En duktig svetsare på jobbet hjälpte mig med detta, han har slagit svetsen med huggmejsel för att undvika att den spricker (därav utseendet). Efter att ha monterat oljepumpen med ny "heavy duty" drivaxel så nollade jag kammen mot veven och monterade kamdrivningen - Cloyes true roller. Monterat ny packbox i bröstkåpan och skruvat dit med ny packning därefter på med ny trågpackningen och skruva dit tråget: Jag köpte ventiltätningar avsedda för dubbelfjäder. Topparna blev renoverade och återmonterade utan tätningar så det var bara att plocka fram ventilbågen jag tidigare tillverkade och sätta igång. Sjukt pilligt att återmontera knaster... |
Författare: | Vargen [ 29 apr 2020, 08:15 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
Nymålade toppar: Fixat en 3" lång ½" UNF skruv så jag kunde dra svängningsdämparen på plats på veven för att sedan byta till ny 1½" lång guldeloxerad skruv avsedd för ändamålet. Bytte även till nya guldeloxerade skruv till bröstkåpan. Även köpt och monterat ny oljefilteradapter. Rengjort och återmonterat vipparmsskruv och styrplåtar för stötstänger. Montering av planade toppar på toppdeckat block med nya topplocksbult och packningar - borde bli bra |
Författare: | ChevaPate [ 30 apr 2020, 20:51 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
Grattis till en jäkla läcker kärra! Snyggt jobbat med allt! |
Författare: | Bagarn [ 02 maj 2020, 18:40 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
verkligen |
Författare: | Hellberg [ 03 maj 2020, 12:15 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
Riktigt härlig tråd, kämpa på! |
Författare: | Vargen [ 04 maj 2020, 09:01 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
Kul att det finns intresse, tack Topparna är momentdragna. Ska nu rengöra lyftare, stötstänger och vippor samt montera och justera in ventilspelet då detta är en mekanisk rullkam. Det har funnits spår i motorn av en bomullstrasa som någon gång tidigare blivit kvarglömd inuti motorn. Jag hittade nu även rester av denna i rullyftarna. Såg ingen annan utväg än att pressa ur axeln och plocka ur nållagret för att verkligen kunna göra rent. Ser ni att bomullsfibrer har snurrat sig som en ring runt lageraxeln på bild 2? Dock inga andra lämningar. Gjorde rent satte ihop och pressade tillbaka axeln försiktigt i skruvstycket. Tyvärr gick axeln så trögt att hela lyftaren sprack när jag pressade den sista millimetern... Skulle behövt haft shims mellan lagret och själva gaffeln i lyftaren för att inte få böjmoment på den. Kul att behöva köpa 16 nya lyftare för 7000:- (de jag har har inte gått många mil) bara för lite bomullsfiber. Nej nu när jag vet hur det ser ut så ska jag lägga tid på att rengöra utan att plocka isär lyftarna så får vi se. Blir att köpa 1st ny lyftare. Förövrigt har jag förseglat motorn genom att lägga dit gamla ventilkåporna och insuget. Nya original kromade kåpor med spacers samt nytt Edelbrock RPM insug är på ingång. Har även roat mig med att få lite ordning i motorrummet - slipat och målat samt svetsat i ett par förstärkningar i ramen där den var urfasad för större kylare. Ovanpå vänster framskärm var det hemska klarlacksläpp. Där gjorde jag rent och thinnertvättade sen drog jag på mycket klarlack och därefter polermaskin med rubbing vilket gav ett överraskande bra resultat! Före: Efter: |
Sida 1 av 3 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |