impalas.se http://www.impalas.se/chevy/phpBB3/ |
|
-70 Caprice 454LS5 - motorrenovering http://www.impalas.se/chevy/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=4037 |
Sida 2 av 3 |
Författare: | Vargen [ 04 maj 2020, 13:01 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
Det är gott om plats i motorrummet, förutom på ett ställe - nämligen vid headers på förarsidan. Helvetet!!! Trängre än på bolaget dan före midsommar. Går inte att få i eller ur grenröret ur motorrummet utan att demontera minst vänster topplock. Kanske om man plockar ner framvagnen och lyckas skruva bort styrsnäckan. Använde hela vokabuläret av okvädesord när jag skruvade dit grenröret på förarsidan. Förutom att det är äckligt tight mot styrsnäckan så går röret från cylinder 5 (näst längst bak på bild nedan) nästan dikt an mot flänsen på rattstången mellan torpeden och snäckan. Jag hade en tanke på att bula röret med storsläggan när det ändå var urplockat men sen blev det fokus på att lyfta i motorn och då var jag tvungen att ha med grenröret i motorrummet samtidigt och glömde helt enkelt bort detta. Eller sket i det. Jag vet ju att det suttit där innan och att det funkade utan problem - dock onödigt tight. Nu får jag försöka bula in röret i efterhand utan att kunna komma åt just det ställe som behöver bulas - får slå på över och undersidan och hoppas att det tar med sig röret tillräckligt även på det tighta stället. På passagerarsidan är det såklart gott om plats, startmotorn är på plats. Ska börja fixa med dragning för slangar till och från oljekylare för automatlådan. För övrigt så har jag slipat servopump och fästen i princip plåtrent och sedan lackerat med grundfärg och sidenmatt svart. |
Författare: | Vargen [ 04 maj 2020, 13:04 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
Har krånglat som djävulen med headers/styrsnäcka men nu sitter grejerna på plats. Plockade ner styrsnäckan men fick trots det inte ur grenröret. Alltså bultade jag fast grenröret i toppen och lyckades komma in med ett armeringsjärn mellan ramen och innerskärmen och den vägen slå in röret så att det blev tillräcklig frigång mot den "rag joint" som förbinder rattstången med styrsnäckan. Nu sitter allt på plats igen och nya slangar mellan snäcka och servopump är inköpt. Saker börjar komma på plats. Nya insuget och ventilkåporna är snart hos mig! Köpte en rejäl oljekylare till automatlådan samt en massa AN-kopplingar och slang. Nederst i bild syns adapter mellan 1/4" NPSM och AN6 som man skruvar i lådan. Bockade och borrade fästen samt monterade oljekylet framför kylaren. Hittade en bra väg att dra slangarna till/från oljekyl, återstår att klamma fast dem. |
Författare: | Vargen [ 05 maj 2020, 12:32 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
Fått hem insug, ventilkåpor med spacers, bensinpump och en hel del annat smått o gott. Nya insugspackningar på plats. Edelbrock Performer RPM på plats. För att kunna köra original ventilkåpor med rullvippor så behövs spacers, pinnbult och dubbla packningar. Ventilkåpor på plats. Även nya bränslerör, filter, slang etc till förgasaren. Ny bensinpump med högre kapacitet. Slangnipplar och adaptrar i svarteloxerad alu från jspec.se Såhär blir det! Tändkablarna är bara ditkastade för uppstart - bortse från dessa. Motorn startades upp, efter att jag först kört upp oljetrycket til 50psi med skruvdragare på oljepumpen. Den startade lätt och går fint. Låter fantastiskt! Länk till film på uppstarten: https://www.instagram.com/p/B-ui15AJcot/?utm_source=ig_web_copy_link |
Författare: | Vargen [ 05 maj 2020, 12:35 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
Drabbades av en första barnsjukdom. När motorn stod och gick på tomgång så såg jag att svängningsdämparen på veven vobblade något hemskt så jag slog genast igen motorn och kikade närmare. Visade sig att jag använt felaktig avdragare vid demonteringen i höstas och därmed att hade den yttre delen släppt från gummit och den inre delen. Inget av detta syntes vid monteringen men nu har alltså den yttre delen vandrat iväg utåt. Så bort med kylaren och fram med avdragaren (som inte ska användas till detta ändamål fortsättningsvis) och sätt igång. Borta! Nu inväntas snabb leverans av ny svängningsdämpare så man kan få ihop allt tillbaka och ta en provtur med bilen. |
Författare: | ChevaPate [ 05 maj 2020, 22:43 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
2 klassiker, 1 trångt vid styrsnäckan med headders! 2 fel avdragare med svängningsdämparen, been there, done that! Faan va bra det ser ut, kul å grattis igen! |
Författare: | Hellberg [ 06 maj 2020, 12:33 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
Håller med, ser riktigt nice ut. Bra uppdateringar |
Författare: | Vargen [ 08 maj 2020, 11:07 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
ChevaPate skrev: 2 klassiker, 1 trångt vid styrsnäckan med headders! 2 fel avdragare med svängningsdämparen, been there, done that! Faan va bra det ser ut, kul å grattis igen! Haha, gött att höra att fler har samma problem Och tack! Hellberg skrev: Håller med, ser riktigt nice ut. Bra uppdateringar Tack - kommer mera När jag fick hem ny svängningsdämpare var jag så ivrig så blev det ingen bild på montaget. Fick sen välkommen hjälp att lyfta huven på plats: Då blev det dags att göra en "clearance check" på luftrenaren, några strängar med polermedel: Frigång finns! Detta ledde då vidare till att montera dekalerna och nu är vi här: Tändkablarna ska kortas och få nya tändhattar samt arrangeras. Kom på att jag aldrig granskat skuffen ordentligt eftersom den varit smetfull med allsköns bröte, så då städade jag upp detta och fann att den var 100% rostfri och aldrig lagad - gött! Men stopp vänta - vad är det för hemsnickrade paneler som monterats? Som vi alla vet hör detta inte hemma i klassik Chevrolet - bort med skiten: Factory look is the way to go! Provkörning då!? Jag stötte på stora problem med att bilen vill kaskadspy ur sig stora delar av kylvätskan när den blir driftsvarm - förmodligen är det luft i systemet och vi gjorde upprepade försök att fylla och varmköra men blev till sist så förbannat trött på att det inte blev bättre samt att hela motorrummet nu är sprutlackerat av rostblandat glykolvatten att jag körde in bilen i garaget och lät den stå där Sen köpte jag en ny 70° termostat, bytte den och fyllde upp med ny glykol. Upptäckte då att någon klippt i nedre tätningsplattan på kylarlocket samt att gummitätningen där saknades. Blev att inhandla nytt 16lbs kylarlock! När det väl var dags för uppstart så ville motorn knappt starta, sköt som fan ur insuget. Tror jag justerat bort mig fullständigt på tändningen så efter en "nollning" där samt bytte av gummiplugg bak på förgasaren (tjuvluft) så startade motorn lätt och gick som aldrig förr. Dessutom höll den tempen och trycket fint - nästan lite åt det kalla hållet med denna termostat. Dags för provkörning alltså? Först lite polering! Verkat som att stora delar av bilen har originallacken kvar - såhär såg bakluckan ut: Efter en snabb vända med oscillerande dubbeltrissa och rubbing, syns tydlig skillnad vid en 50/50: Gick såklart över hela bakluckan sen samt taket och lade på vax. Resten av bilen får vänta ett tag. Utbackad i morgonsolen: Sen blev det jungfrutur, ca 2km totalt. Allt maskinellt fungerade. Bilen är stark och låter förjävla gött. Har än så länge bara smekt gasen, kanske 20% spjällöppning på primärerna, men som den flyttar på sig Lite foton: Återstående problem att fixa snarast: -Det går inte att stänga av motorn med tändningslåset -Avgassystemet saknar klammer i några skarvar -Blinkers fungerar ej - finns inte ett livstecken -Alla blinkers lyser med fast sken när man trampar ner bromspedal -Korta ner tändkablar och byta tändhattar -Det tycks läcka lite ATF-olja vid slangkopplingar in/ut från lådan till oljekyl -Slang vevhusventilation mellan ventilkåpa och luftrenare -Tuta saknas -Besiktning -Framvagnsinställning -Småfix med inredning/instrumentering |
Författare: | ChevaPate [ 09 maj 2020, 10:21 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
Hehe blv faan lite religiös på slutet! Blinkers: jordfel? Bromsen jordar väl när du trampar på pedalen? Jag brukar köra med sånt här på alla kopplingar! https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ ... -kbcm.html |
Författare: | Hellberg [ 09 maj 2020, 23:21 ] |
Inläggsrubrik: | Re: -70 Caprice 454LS5 - motorrenovering |
snuskigt fint motorutrymme, måste tvätta i min snarast efter jag såg det där |
Sida 2 av 3 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |