black66 skrev:
Hej , välkommen till forumet.
Som du redan säkert upptäckt kan skick och pris på en mer än 45 år gammal bil variera kraftigt. Vad du ska köpa bestämms i huvudsak av dina möjligheter att åtgärda de fel som ( nästan garanterat ) finns på alla bilar som är till salu. Visst , dt finns exemplar som är renoverade till praktiskt taget nyskick eller superexemplar som aldrig behövt renoveras, men de är sällsynta och kostar skjortan.
Mina råd bestäms av min egen situation och ska ses mera som allmänna tips än något som du måste följa.
1: ROST ( jag är oduglig på att svetsa ) , ta med en liten magnet och kolla att den fastnar överallt på sidorna ( jänkarna älskar spackel och vissa av dem är fenomenala på raka fina karosserisidor som i princip är helt "plåtfria") . Som Bagarn skrev;koffertgolvet , orginal bagagerumsmatta är helt vattentät, de flesta bilarna har haft kondens under den sedan de rullade ut från fabriken.;Golvet under sätena ( mest fram men även bak ) ; kolla karossen mitt ovanför hjulhuset bak ,det brukar finnas sprickbildning där på cabbarna även från hörnet på koffertluckan och fram mot "caböppningen". Beror på att karossbussningarna bak är dliga och hela bakänden flexar lite.Brukar vara mest irriterande om man kostar på en ny lack som spricker nästan omgående.
2:Drivlinan kan vara mer eller mindre sliten , men det är inget som hindrar mig mer än att jag prutar . motorer och lådor finns till vettiga priser och är enkla men klumpiga att skruva med.
3: Mekaniska "pryttlar" =fönsterhissar , glappande cabställningar, inredningsdetaljer m.m. kan verka trivialt när man tittar på bilen men när man (naturligtvis beroende på vad du vill ha för skick på bilen ) får ordning på de"stora"reparationerna upptäcker man att det kan vara ett rent h-e att få tag på den där lilla skenan till fönstret.
Detta är min personliga lista men naturligtvis är det hela tiden en avvägning mellan pris och skick.
// C
bra info och helt klart tänktvärt. har skruvat mycket med bilar innan och rivit och donat så där är jag ingen direkt nybörjare på iaf. men laga rost är samma här med, helt värdelös (än så länge) på att svetsa. finns det någon sida man kan kolla upp vin nr? så att allting stämmer som ska är/ska vara på bilen?