En liten uppdatering såhär i sommarvärmen

Fick min nya soppapump jag beställde hem från staterna igår, då jag tyckt min gamla varit boven i dramat med bilen, då den på senare tid varit svårstartad (fått hälla soppa i gasaren för den ska starta osv, samt tvekat när man velat kliva på efter typ rödljus, så tänkte jag provar byta den (300:-) så märker man, annars får man väl byta förgasare för mera stålars, och alltid skönt med nya delar, som soppapump så vet man att den inte slutar funka när man är många mil hemifrån

Stod och höll nya pumpen i handen och försökte trycka in biten som stången ska pressa in, satan vad hård fjädern var
iallafall lossade soppaledningarna och "tömde" varsamt systemet,lossade pumpen och vad det flödade ur den haha...
Gamla VS Nya

Även monterat ny soppaslang då gamla var kexig, samt blev ett filter där med, då jag inte haft något soppafilter alls (inte ens i förgasaren)
Nya monterad med allt åtdraget....

Märkte rejäl skillnad med nya pumpen, bilen startade DIREKT när man vevade runt, så den funkar bättre än gamla, samt stod framför motorn och tyckte den gick lite "hoppigt" på tomgång, upptäckte varför... hade ju lossat första tändkabeln på vänstersidan för att komma åt enklare, haha inte undra på, samt såklart läckte det ur ena soppaledningen, fick lossa, tömma systemet samt dra på mycket gängtejp sen dra åt, och inte en droppa läckte det!
Men satan vilken skillnad det blev på bilen, den gick mycket finare, och blev rappare när man gasade på, drog iväg sjukt fint.. förr hostade den bara till och ville dö...
Nu blir nästa projekt,kanske nästa helg att byta kylare, nya är bolt on, så är ju bara att lossa ledningarna från växellådan och fånga upp oljan, sen tömma systemet på kylarvätska, montera loss fläktkåpan, fläkten, kylaren, dit med nya, montera tillbaka ledningarna och kylarslangarna, sen fylla systemet igen, så tuta och köra, How hard could it be

Samt ska inte glömma montera dit min elfläkt på kylaren INNAN jag sätter den i bilen,.. hehe