Ok, där ser man. Bra att veta.
black66 skrev:
Klippt från Wikipedia :
D.O.T.-klassificering av bromsvätska
Grundegenskaperna hos bromsvätskor regleras bl.a. genom amerikanska direktiv från D.O.T. (Department of Transportation) och har indelats i hitintills 5 generationer som är någorlunda kompatibla.
DOT 2 tidig standard för trumbromssystem, ej längre använd
DOT 3 (aka SAE J1703) är den äldsta använda typen och består till större delen av trietylenglykolmonometyleter
DOT 4 är också glykolbaserad men med andra tillsatser såsom boratestrar. Är normen för Europa och är prestandamässigt mycket bättre än DOT 3 avseende kokpunkt men är också aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar
DOT 5 är en silikonbaserad, icke-hygroskopisk bromsvätska som fanns innan DOT 4.
DOT 5.1 är en senare indelning av DOT 5 klassen för att skilja på silikon- och glykolbaserade vätskor som klarar samma krav. Är den senaste generationen som passerat den silikonbaserade DOT 5 i kokpunkt, men som det inte görs någon vidare reklam för då den för lätt kan förväxlas med namnet på silikontypen. Teoretiskt sett hör de flesta av dagens mest avancerade DOT 4-produkter egentligen till denna klass.
DOT 6 är EJ en D.O.T.-klassificering än, utan är ett försäljningsnamn från OMP racing för en bromsvätska