Aktuellt datum och tid: 28 mar 2024, 18:59



Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Edelbrock 1406 bestyckning
InläggPostat: 27 jul 2019, 17:06 
Offline

Blev medlem: 28 jun 2019, 11:33
Inlägg: 18
Hej! Är rätt så ny på detta med V8 och har problem med att få min förgasare att lira. Köpte mig en 63:a som det sitter en 283 med HEI fördelare samt en edelbrock 1406, jag fick inte med någon bestyckningssats till förgasaren då jag köpte bilen i USA och har egentligen ingen aning om vad som är gjort inuti motorn. Problemet är att bilen går som den ska på tomgång, men direkt man gasar lite så tvekar den om man inte är väldigt försiktig, då går det att varva upp den och väl på höga varv så spinner den på bra, men försöker man köra den så är det i princip omöjligt. Känner mig ganska säker på att det är ett bränsleproblem då det går att få bilen att gå dugligt på raggen om man kör med mycket choke. Det är bra tryck i bränslet fram till förgasaren så det känns som att problemet ligger i förgasaren.

Förgasaren är rengjord och jag har beställt ett nytt strip kit som jag tänkte prova mig fram med för att se om det hjälper. Är det någon som har erfarenhet av dessa förgasare som känner igen problemet eller som har något bra generellt tips?

Med vänlig hälsning


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Edelbrock 1406 bestyckning
InläggPostat: 28 jul 2019, 11:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 3332
Ort: Norrtelje
Tjeeena! Om du får motorn å gå bra på choke låter det som att motorn får för mycket luft, du har ingen annan förgasare att testa med?
Kan den dra tjyvluft? Provat att spruta startgas runt förgasarfoten med motorn igång?
Sitter alla vaccumpluggar som dom ska?

Lossat bränsleanslutningen på förgasarn å kollat filtret innanför?

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Edelbrock 1406 bestyckning
InläggPostat: 28 jul 2019, 12:15 
Offline

Blev medlem: 28 jun 2019, 11:33
Inlägg: 18
Tja! Jag har provat med startats runt foten och inte märkt någon skillnad, har tyvärr ingen annan förgasare att prova med och heller inte något annat insug som en vanlig Rochester skulle passa på. Jag hade isär förgasaren i molekyler och gjorde rent, kan säga att det var en hel del skit i den men problemet med att den inte vill gå vid gaspådrag och absolut inte vid belastning kvarstod även om tomgången vart mycket bättre och jämnare. Innan jag gjorde rent förgasaren gick den inte på tomgång utan choke heller.

Jag har provat att plugga slangarna till fördelare, vevhus samt lådan ifall de skulle vara boven i dramat. Slangen på baksidan som är till bromsservo är också pluggad då servo saknas. Sitter det någon annan plugg som kan läcka?

Filtret innanför samt de små silarna vid munstyckena har jag gjort rent, dessa var ordentligt igensatta innan men detta hjälpte ej...

Då det kommer ordentligt med bränsle fram till förgasaren så känns det som jag kan utesluta pumpen också. Rätta mig om jag har fel men symptomen på för mycket luft borde väll vara samma som om man får för lite bensin, en mager blandning?
Kan tillägga att det är ett sugande läte (väsande) ur förgasaren och kör man utan choke och gasar den så är det som att den ”suger” ner sig tills den dör.

Den går att köra som den är idag med choke men den är orkeslös och inget vidare rapp, men gick fint när man låg i 60/70 20 mil ner till Lysekil i torsdags och får hoppas att den tar mig hem idag också! så får man gå en runda till med startas i veckan och se om man missat nått läckage.

Tacksam för response! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Edelbrock 1406 bestyckning
InläggPostat: 28 jul 2019, 12:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 jun 2010, 23:10
Inlägg: 240
Halloj!

Köp ett sånt här multikit med olika munstycken och nålar:
https://www.summitracing.com/int/parts/edl-1479

Jag köpte det kittet till min gasare, det till 1405 är bättre än till 1406 för det innehåller lite fler olika nålar och munstycken (eftersom 1405 saknar elektrisk choke). Ladda hem PDF-manualen till gasaren och kalibrera den efter grundinställningen och se hur det funkar.

Man byter alltid nålar och munstycken i kombination, annars blir det lätt galet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Edelbrock 1406 bestyckning
InläggPostat: 28 jul 2019, 12:25 
Offline

Blev medlem: 28 jun 2019, 11:33
Inlägg: 18
Tack för tipset! Tänk om man frågat innan man beställde ett till 1406 bara... :? Men kan ju beställa ett till så har man så man klarar sig :) det med kombination och att följa grundinställningen tror jag jag fått in hur det fungerar efter många timmars läsande :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Edelbrock 1406 bestyckning
InläggPostat: 28 jul 2019, 19:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 jun 2010, 23:10
Inlägg: 240
Jaha du har ett kit till 1406 redan, jamen det funkar säkerligen finfint. Om man har en lite speciell motor kan det vara bra att ha fler möjligheter till inställning.

Om du kikar i manualen på #1406 calibration reference chart så gissar jag att inställning #1 eller #7 säkert är lämplig till din motor. Jag testade inställning #1 på min 350 och då gick den rätt så fett men det är ju bättre att testa så först. Så som din verkar gå nu där du måste använda choke så hade jag nog undvikit att köra, finna risk du bränner ventiler.

Bara för att förtydliga så är det ju då 0.098" munstycke på primären och nålen som heter 1459 :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Edelbrock 1406 bestyckning
InläggPostat: 28 jul 2019, 20:11 
Offline

Blev medlem: 28 jun 2019, 11:33
Inlägg: 18
Tack för tipset! Tog mig fint hem utan krångel, men ska vänta tills grejerna kommer och prova mig fram och se om jag får den att lira bättre! :) Till vintern får jag riva isär lite i motorn så man får veta vad som är gjort, just nu har jag ingen aning om vad som är gjort mer än att alla packningar är nya och att det sitter ny startmotor/förgasare/fördelare och massa detaljer runt om, så det känns som att någon på andra sidan havet har varit igång och grejat lite med den. :)

Jag har sett någonstans att någon skrev något om att de gick efter charten till 1405 då dessa skiljde sig en aning om man jämförde med den till en 1406.. detta skulle tydligen hjälpt när de försökte få den bra inställd.. Någon som har någon erfarenhet av det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Edelbrock 1406 bestyckning
InläggPostat: 29 jul 2019, 12:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 3332
Ort: Norrtelje
Du får beskriva vad felet va om du löser problemet, utgår ifrån att tändning står rätt,
Du skrev att du har HEI-fördelare, har du rätt sorts tändkablar?

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Edelbrock 1406 bestyckning
InläggPostat: 29 jul 2019, 23:33 
Offline

Blev medlem: 28 jun 2019, 11:33
Inlägg: 18
De kablar som jag har satt på när den kom och de passar fint, tidigare ägare som monterat detta och jag har inte reflekterat över det. Är det nånting som skiljer eller är det olika dimension på ”kontakterna” mot kablar till vanlig fördelare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Edelbrock 1406 bestyckning
InläggPostat: 30 jul 2019, 11:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 28 apr 2011, 19:37
Inlägg: 3332
Ort: Norrtelje
Hei-fördelare brukar ha mycket högre spänning än originalfördelare, då måste kablarna va till Hei-fördelare, du kan inte använda originalkablar.....

_________________
four doors no waiting


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Theme designed by stylerbb.net & programy © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2009
Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]