ChevaPate skrev:
2 klassiker,
1 trångt vid styrsnäckan med headders!
2 fel avdragare med svängningsdämparen, been there, done that!
Faan va bra det ser ut, kul å grattis igen!
Haha, gött att höra att fler har samma problem
Och tack!
Hellberg skrev:
Håller med, ser riktigt nice ut. Bra uppdateringar
Tack - kommer mera
När jag fick hem ny svängningsdämpare var jag så ivrig så blev det ingen bild på montaget.
Fick sen välkommen hjälp att lyfta huven på plats:
Då blev det dags att göra en "clearance check" på luftrenaren, några strängar med polermedel:
Frigång finns! Detta ledde då vidare till att montera dekalerna och nu är vi här:
Tändkablarna ska kortas och få nya tändhattar samt arrangeras.
Kom på att jag aldrig granskat skuffen ordentligt eftersom den varit smetfull med allsköns bröte, så då städade jag upp detta och fann att den var 100% rostfri och aldrig lagad - gött!
Men stopp vänta - vad är det för hemsnickrade paneler som monterats? Som vi alla vet hör detta inte hemma i klassik Chevrolet - bort med skiten:
Factory look is the way to go!
Provkörning då!? Jag stötte på stora problem med att bilen vill kaskadspy ur sig stora delar av kylvätskan när den blir driftsvarm - förmodligen är det luft i systemet och vi gjorde upprepade försök att fylla och varmköra men blev till sist så förbannat trött på att det inte blev bättre samt att hela motorrummet nu är sprutlackerat av rostblandat glykolvatten att jag körde in bilen i garaget och lät den stå där
Sen köpte jag en ny 70° termostat, bytte den och fyllde upp med ny glykol. Upptäckte då att någon klippt i nedre tätningsplattan på kylarlocket samt att gummitätningen där saknades. Blev att inhandla nytt 16lbs kylarlock!
När det väl var dags för uppstart så ville motorn knappt starta, sköt som fan ur insuget. Tror jag justerat bort mig fullständigt på tändningen så efter en "nollning" där samt bytte av gummiplugg bak på förgasaren (tjuvluft) så startade motorn lätt och gick som aldrig förr. Dessutom höll den tempen och trycket fint - nästan lite åt det kalla hållet med denna termostat.
Dags för provkörning alltså? Först lite polering!
Verkat som att stora delar av bilen har originallacken kvar - såhär såg bakluckan ut:
Efter en snabb vända med oscillerande dubbeltrissa och rubbing, syns tydlig skillnad vid en 50/50:
Gick såklart över hela bakluckan sen samt taket och lade på vax. Resten av bilen får vänta ett tag.
Utbackad i morgonsolen:
Sen blev det jungfrutur, ca 2km totalt. Allt maskinellt fungerade. Bilen är stark och låter förjävla gött. Har än så länge bara smekt gasen, kanske 20% spjällöppning på primärerna, men som den flyttar på sig
Lite foton:
Återstående problem att fixa snarast:
-Det går inte att stänga av motorn med tändningslåset
-Avgassystemet saknar klammer i några skarvar
-Blinkers fungerar ej - finns inte ett livstecken
-Alla blinkers lyser med fast sken när man trampar ner bromspedal
-Korta ner tändkablar och byta tändhattar
-Det tycks läcka lite ATF-olja vid slangkopplingar in/ut från lådan till oljekyl
-Slang vevhusventilation mellan ventilkåpa och luftrenare
-Tuta saknas
-Besiktning
-Framvagnsinställning
-Småfix med inredning/instrumentering